M/T TORSTEN

Tilbake til søk
TORSTEN
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal LKJG
Byggeår 1939
Leveringsmåned Desember
Byggenr 672
Bruttotonn/BT 10.022
Nettotonn/NT 5.949
Dødvekt/TDW 15.140 T
Skrog LOA 158,28 m
Skrog LBP 152,91 m
Bredde 20,39 m
Dypgående 10,91 m
Dybde (i riss) 8,65 m
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Tankskip
Hastighet 13
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Glasgow, Whiteinch
Reg havn Tønsberg


1939 Bygget som MT TORSTEN av Barcley, Curle & Company

Ltd, Whiteinch, Glasgow, Scotland for Rafen & Loennechen, Tønsberg. Sjøsatt 14/09. Levert 19/12 som POLARSOL for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Byggesum NOK 4.791.247,57. Første reise gikk til Aruba, NA for å laste bensin for England.

1940 WWII-Nortraship ble managers i april.

1941 Angrepet av tyske fly 25/04 mens hun gikk i konvoi mellom Island og Scotland.

Hun ble truffet av en bombe som drepte fire mann og anrettet

betydelig skade på overbygning og skrog.

Det brøt ut brann i maskinrommet og besetningen gikk straks i

gang med å få brannen under kontroll.

Nederlandsk slepebåt ZWARTE ZEE tok henne under slep og

ankom 30/04 verksted i Glasgow, Scotland for reparasjoner

som var ferdige 31/08.

1958 Solgt i desember for NOK 3.100.000 til A/S Dale

Fabrikker (Halfdan Kuhnle), Bergen. Omdøpt til DALE.

1959 Overlevert i januar i Rotterdam, Nederland.

1961 Solgt for GBP 95.000 til hugging som begynte i 3. kvartal

ved Brodospas, Split, Jugoslavia.




1 dieselmotor, Doxford. 2-takt/enkltv., 4–sylinder, opposed

piston, syl. dim.: 600 x 2.320 mm. 4.750 BHK. Bygget av

Barcley, Curle & Company Ltd, Whiteinch, Glasgow, Scotland.







1939 Built as MT TORSTEN by Barcley, Curle & Company Ltd,

Whiteinch, Glasgow, Scotland for Rafen & Loennechen,

Tønsberg. Launched 14/09. Delivered 19/12 as POLARSOL for

Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset),

Larvik. Building costs NOK 4.791.247,57. Her first voyage was

to Aruba, NA to load gasoline for England.

1940 WWII-Nortraship became managers in April.

1941 Attached 25/04 by German aircrafts while in a convoy

between Iceland and Scotland.

She was hit by one bomb that killed four men and caused

serious damages on superstructure and hull.

Fire in the engine room and crew began extinguishing.

Dutch tug ZWARTE ZEE took her in tow and arrived 30/04 at a

yard in Glasgow, Scotland for repairs that was completed

31/08.

1958 Sold in December for NOK 3.100.000 to A/S Dale

Fabrikker (Halfdan Kuhnle), Bergen. Renamed DALE.

1959 Delivered in January in Rotterdam, the Netherlands.

1961 Sold for GBP 95.000 to demolition that began in 3.

quarter by Brodospas, Split, Yugoslavia.

  • TORSTEN

    TORSTEN
Utarbeidet av: Myhre Jørn
   
https://www.sandefjordshistorie.no