D/S TRES
Tilbake til søk
1917 Bygget som TRES av Porsgrund Mek. Værksted, Porsgrund for A/S Tres (John Salve Kallevig), Arendal.
1921 Solgt i oktober til Soc. Electro Métallurgique de Dives (Soc. Havraise de Cabotage), Havre, Frankrike.
1922 Solgt i april til M. S. Pedersens Rederi A/S (Morten S. Pedersen), Tønsberg.
1930 Rafen & Loennechen, Tønsberg ble managers i november.
1940 WW II – Nortraship ble managers i april.
Skadet av tyske fly 08/08 under et flyangrep på konvoi CW 9 i St. Helens Roads, England. Skipet ble truffet av en bombe som satte henne i brann. Kaptein Vermund Kvilhaug og mannskapet forlot skipet i livbåtene. Kokken ble skadd og døde senere. TRES drev på land, brannen ble slukket og skipet berget og reparert. Solgt til Skibs-A/S Tres (Rafen & Loennechen), Tønsberg.
1948 Solgt i november for NOK 700.000 til D/S A/S Ulv (Olaus Kvilhaug), Haugesund.
1959 Solgt i april for GBP 10.250 til Rederi-A/B Kannas (J. Soini), Åbo, Finland. Omdøpt til KANNAS.
1962 Drev på land i en storm 28/01 under ankerligge i Kappelshamn Bay, Gotland, Sverige mens hun var på reise fra Koverhar, Finland til Storugns, Gotland i ballast. Brakt flott, kondemnert og hogget.
Maskin:
2 dampkjeler (boilers), hver med dim.: 10,3’ x 8,2 og 2 fyrganger. Samlet heteflate 1.841 ft2. Arbeidstrykk 180 psi. Bygget av Porsgrund Mek. Værksted, Porsgrund.
1917 Built as TRES by Porsgrund Mek. Værksted, Porsgrund for A/S Tres (John Salve Kallevig), Arendal.
1921 Sold in October to Soc. Electro Métallurgique de Dives (Soc. Havraise de Cabotage), Havre, France.
1922 Sold in April to M. S. Pedersens Rederi A/S (Morten S. Pedersen), Tønsberg.
1930 Rafen & Loennechen, Tønsberg became managers in November.
1940 WW II – Nortraship became managers in April.
Damaged 08/08 in a German air attack on convoy CW 9 at St. Helens Roads, England. The vessel was hit by a bomb which put her on fire. Captain Vermund Kvilhaug and his crew left the vessel in the lifeboats. The chief cook was hit by and died later in a hospital. TRES drifted ashore, the fire was extinguished and she was re-floated and repaired. Sold to Skibs-A/S Tres (Rafen & Loennechen), Tønsberg.
1948 Sold in November for NOK 700.000 to D/S A/S Ulv (Olaus Kvilhaug), Haugesund.
1959 Sold in April for GBP 10.250 to Rederi A/B Kannas (J. Soini), Åbo, Finland. Renamed KANNAS.
1962 Stranded after dragging anchor in a gale 28/01 at Kappelshamn Bay, Gotland, Sweden whilst on a voyage from Koverhar, Finland to Storugns, Gotland in ballast. Re-floated, condemned and demolished.