M/T IVER EXPERT

Tilbake til søk
IVER EXPERT
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 8002080
Klassifisering American Bureau of Shipping (ABS)
Kallesignal LAWM2
Byggeår 1981/11
Leveringsmåned November
Byggenr 298
Bruttotonn/BT 25.704
Nettotonn/NT 10.142
Dødvekt/TDW 38.598
Skrog LOA Loa: 598,0’ (182.3 m)
Bredde 103,0’ (31.42 m)
Dypgående 35,99’ (10.97m).
Dybde (i riss) 56,5’ (17.23 m)
Skipsbeskrivelse Motortanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av oljeprodukter
Hastighet 14,5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 7 x laste tanker, 47.680 kub.mtr 3 x lossepumper, tot. kap. 3.883 kub.mtr/time. 1 x nøytralgass generator
Kjeletype 1 x hjelpedamp kjele. 1 x exh. kjele
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3x dieselgenerator, hver på 600 kW
El-kraft 1.800kW/450-220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Radar, ekkolodd, gyrokompass, radiopeiler
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi og Sat Com (131 0174)
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Burmeister & Wain 6L67GF, 2-takt/enkeltv., 6-syl., dim.: 670 x 1.700 mm, 13.100 BHK v/119 o/min.
Maskin-/motorbygger Mitsui Shipbuilding & Engineering Co., Tamano, Japan
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1989 - 1990
Norge
Sted Onomichi
Reg havn Larvik

1981 Bygget som produkttanker WHITE EXCELSIOR av Onomichi Zosen Dockyard Co. Ltd., Onomichi, Japan, for White Excelsior Maritime Corp. (Marubeni America Corp., New York, NY, USA), Monrovia, Liberia. Sjøsatt 07/05, ferdigstilt i november.
1989 Solgt til Filey International Inc. (Iver Bugge Management), Larvik. Omdøpt til IVER EXPERT. Registrert i NIS med kallesignal LAWM2.
1990 Omdøpt til SKAW PRINCE. Samme eiere. Wind Management, Oslo ble disponenter i desember. 
1991 Måtte redusere høyde på formasten for fart på kinesiske elver.
1993 Omdøpt til DENISE. Samme eiere. Ferm International Ship Management A/S, Oslo ble disponenter.
1994 Solgt til Sea Orchid Navigation S.A., Panama i juli. Omdøpt til PACIFIC CRYSTAL.
Videre solgt til Horizon Marine Co., Panama. Samme navn.
1998 Solgt 05/08 til Oil & Asphalt Transporttation S.A. (Chronos Shipping Co. Ltd., Piraeus, Hellas), Panama. Omdøpt til PACIFICO.
1999 Omdøpt til ASPHALT GLORY. Samme eiere. Registrert i Piraeus, Hellas i mai.
2006 Holdt tilbake 23/03 i Nanjing, China for mangler. Solgt 01/12 "As Is" mens hun lå i Suez, Egypt til huggere i Bangladesh for USD 420/t. Omdøpt til GLORY.
Hugging begynte 29/12 i Chittagong, Bangladesh.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, Mitsui-B&W type 6L67GFCA, 2-takt/enkeltv., 6-sylindret, syl. dim: 670 x 1.700 mm, 12.000 BHK, bygget av Mitsui Engineering & Shipbuilding Co., Ltd., Tamano Works, Japan

1981 Built as product tanker WHITE EXCELSIOR at Onomichi Zosen Dockyard Co. Ltd., Onomichi, Japan, for White Excelsior Maritime Corp. (Marubeni America Corp., New York, NY, USA), Monrovia, Liberia. Launched 07/05, completed in November.
1989 Sold to Filey International Inc. (Iver Bugge Management), Larvik. Renamed IVER EXPERT. Registered in NIS.
1990 Renamed SKAW PRINCE. Same owners. Wind Management, Oslo became managers.
1993 Renamed DENISE. Same owners. Ferm International Ship Management A/S, Oslo became managers.
1994 Sold to Sea Orchid Navigation S.A., Panama. Renamed PACIFIC CRYSTAL.
1994 Sold to Horizon Marine Co., Panama. Same name.
1998 Sold 05/08 to Oil & Asphalt Transporttation S.A. (Chronos Shipping Co. Ltd., Piraeus, Greece), Panama. Renamed PACIFICO.
1999 Renamed ASPHALT GLORY. Same owners. Registered in Piraeus, Greece.
2006 Detained 23/03 at Nanjing, China for deficiencis. Sold 01/12 "As Is" while in Suez, Egypt to breakers in Bangladesh for USD 420/t. Renamed GLORY.
Demolition began 29/12 at Chittagong, Bangladesh.

  • IVER EXPERT

    IVER EXPERT
Kilde: Lloyd's Reg. Starke Reg.USCG list
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no