DS/HVB NOR IV
Tilbake til søk
1942 Bygget som patruljebåt HELGOLAND av Akers mek. Verksted, Oslo for Die Kriegsmarine.1943 Omdøpt i juni til V.6115.1945 Midlertidig overtatt av den Norske stat (Melsom & Melsom, Nanset), Oslo. Omdøpt til NOR IV. Utrustet for hvalfangst. Fanget for Fl/k NORHVAL.1946 Tildelt Storbritannia og overtatt av Ministry of Transport, London. Omdøpt til EMPIRE CATCHER II.1946-47 Fanget for Fl/k BALAENA.1947-48 Utleid til Fl/k EMPIRE VICTORY.1948 Solgt til Union Whaling, Durban, Sør-Afrika. Omdøpt til R.L GOULDING.1956-57 Siste sesong med Fl/k ABRAHAM LARSEN.1957 Solgt til Taiyo Gyogyo K. K., Tokyo, Japan. Omdøpt TOSHI MARU NO 8.1959 Solgt til Hokuyo Suisan K.K., Tokyo. Omdøpt til DAISHIN MARU NO 1.1967 Fanget fra Costinha,
942 Built as patrol boat HELGOLAND at Akers mek. Verksted, Oslo for Die Kriegsmarine.1945 Temporarely taken over by the Norwegian Government (Melsom & Melsom, Nanset), Oslo. Renamed NOR IV. Outfitted for whaling. Caught for Fl/f NORHVAL.1946 Assigned to UK and taken over by Ministry of Transport, London. Renamed EMPIRE CATCHER II.1946-47 Caught for Fl/f BALAENA.1947-48 Leased to Fl/f EMPIRE VICTORY.1948 Sold to Union Whaling, Durban, South Africa. Renamed R.L GOULDING.1956-57 Last season with Fl/f ABRAHAM LARSEN.1957 Sold to Taiyo Gyogyo Kabushiki Kaisha, Tokyo, Japan. Renamed TOSHI MARU NO 8.1959 Sold to Hokuyo Suisan K.K., Tokyo. Renamed DAISHIN MARU NO 1.1967 Caught from Costinha, Brazil for Sanwa Sempaku K.K., Tokyo.1979 Deleted from Lloyd’s Reg.