T/S POLARVIK
Tilbake til søk
1962 Kjølen lagt 04/09-1962. Sjøsatt 19/12
1963 Bygget som turbin tanker POLARVIK ved Kockums Mek. Verkstads AB, Malmø for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Overlevert ved kai i Malmø i april etter prøvetur i Skagerak hvor den målte hastighet var 17,7 knop. Dokksatt for inspeksjon i Sandefjord etter prøvetur 17/04 til 19/04. Inntil da Norges største. Kaptein var E. Olafsen og maskinsjef var I. Eriksen.
1972 Ankom Framnæs mek. Værksted i Sandefjord 15/06 for skifting av propellhylse. I tørrdokk fra 14/07 til 08/08. Forlot Sandefjord 13/09.
1978 Solgt til International Tank Ship S.A. (Kiester International Petroleum Operations, Houston, Texas), USA for ca US$ 1,8 mill. POLARVIK var rederiets eldste skip når det ble solgt denne vinteren. Omdøpt FARMER. Brukt som lager tanker i Vest Afrika (Accra). Registret i Panama.
1985 Solgt til hugging, US$ 49 per LDT, ankom First Copper & Iron Industrial, Kaohsiung, Taiwan 11/11-1985.
1963 Built as turbine tanker POLARVIK by Kockums Mek. Verkstads AB, Malmø for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Delivered at the quay in Malmö in April after a sea trail Skagerak where the measured speed was 17.7 knots. Dry-docked in Sandefjord for bottom inspection after sea trail from 17/04 to 19/09. Until then Norway's largest tanker. Captain was E. Olafsen and chief engineer was I. Eriksen.
1972 Arrived at Framnæs mek. Værksted in Sandefjord 15/06 for replacement of stern tube. In dry dock from 14/07 to 08/08. Left Sandefjord 13/09
1978 Sold to International Tank Ship S.A. (C/O Kiester International Petroleum Operations Houston Texas, USA for ca US$ 1,8 mill. POLARVIK was the company's eldest ship when sold. Renamed FARMER. Used as storage tanker in West - Africa.(Accra).
1985 Sold for scrapping, US$ 49 LDT, arrive First Copper & Iron Industrial Kaohsiung Taiwan 11/11.