T/S POLARVIK

Tilbake til søk
POLARVIK
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Tankskip
Off nr 5281025
Klassifisering DnV +1A1 Tanker for Oil
Kallesignal JXVO
Byggeår 1963
Leveringsmåned April
Byggenr 455
Bruttotonn/BT 36.870
Nettotonn/NT 22.761
Dødvekt/TDW 60.780
Skrog LOA 236,28 M
Bredde 33,28 M
Dypgående 12,64 M
Skipsbeskrivelse Turbintanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for råoljelast
Hastighet 16
Drivstoffkapasitet 100 t/døgn v/16,0 knop
Lasthåndtering 22 x lastolje tanker (7SB, 12C, 7BB)(side tank 3 og 4 beregnet til cleanballast og ikke med i lastoljesystemet) 4 x turbindrevne lastoljepumper, tot. kapasitet 6.000 m³/time 1 x el. drevet ballastpumpe 2 x stripping pumper, hver 250 tonn/time
Kjeletype 2 x hoveddampkjeler (vannrørskjeler/water tube boilers), Kockums – Foster Wheeler, dampkapasitet 30-43 t/time, heteflate 16.660 kv/ft., kjeletrykk: 42,2 kg/kvcm ut av overheter, temp. 463 gr. C. 1 x steam/steam generator, damptrykk: 155 psi.
Kjelebygger Kockums mek. Verkstads AB, Malmø, Sverige
Hjelpemaskineri 2 x turbo generatorer, hver 910 AHK, 1 x diesel havnegenerator 200 BHK.
El-kraft 1.332 kW/60Hz, 440/110 VAC
Navigasjonsutstyr 2 x radarapparater for 10 og resp. 3 cm bølgelengde.
Manøvreringssystem 1 x propell, bronse, dia. 7.370 mm, stigning 4.730 mm. 1 x elektro-hydr. Styremaskin, fabr. Hastie, Greenock
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampturbin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampturbin (HP+LP+AST) Kockums - Stal-Laval, 20.000 ahk v/106 o. min.
Maskin-/motorbygger Kockums mek. Verkstads AB, Malmø, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Malmø
Reg havn Larvik, Nanset

1962 Kjølen lagt 04/09-1962. Sjøsatt 19/12
1963 Bygget som turbin tanker POLARVIK ved Kockums Mek. Verkstads AB, Malmø for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Overlevert ved kai i Malmø i april etter prøvetur i Skagerak hvor den målte hastighet var 17,7 knop. Dokksatt for inspeksjon i Sandefjord etter prøvetur 17/04 til 19/04. Inntil da Norges største. Kaptein var E. Olafsen og maskinsjef var I. Eriksen.
1972 Ankom Framnæs mek. Værksted i Sandefjord 15/06 for skifting av propellhylse. I tørrdokk fra 14/07 til 08/08. Forlot Sandefjord 13/09.
1978 Solgt til International Tank Ship S.A. (Kiester International Petroleum Operations, Houston, Texas), USA for ca US$ 1,8 mill. POLARVIK var rederiets eldste skip når det ble solgt denne vinteren. Omdøpt FARMER. Brukt som lager tanker i Vest Afrika (Accra). Registret i Panama.
1985 Solgt til hugging, US$ 49 per LDT, ankom First Copper & Iron Industrial, Kaohsiung, Taiwan 11/11-1985.

1963 Built as turbine tanker POLARVIK by Kockums Mek. Verkstads AB, Malmø for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Delivered at the quay in Malmö in April after a sea trail Skagerak where the measured speed was 17.7 knots. Dry-docked in Sandefjord for bottom inspection after sea trail from 17/04 to 19/09. Until then Norway's largest tanker. Captain was E. Olafsen and chief engineer was I. Eriksen.
1972 Arrived at Framnæs mek. Værksted in Sandefjord 15/06 for replacement of stern tube. In dry dock from 14/07 to 08/08. Left Sandefjord 13/09
1978 Sold to International Tank Ship S.A. (C/O Kiester International Petroleum Operations Houston Texas, USA for ca US$ 1,8 mill. POLARVIK was the company's eldest ship when sold. Renamed FARMER. Used as storage tanker in West - Africa.(Accra).
1985 Sold for scrapping, US$ 49 LDT, arrive First Copper & Iron Industrial Kaohsiung Taiwan 11/11.

  • POLARVIK

    POLARVIK
  • POLARVIK

    POLARVIK
  • POLARVIK

    POLARVIK
  • POLARVIK

    POLARVIK
  • POLARVIK

    POLARVIK
  • POLARVIK

    POLARVIK
  • POLARVIK

    POLARVIK
Lugarer for 63 pers (av disse 13 offiserslugarer)
Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Polaris Driftsberetninger i 60 & 70 årene
www.skipshistorie.net
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no