M/T POLARSOL (2)

Tilbake til søk
POLARSOL (2)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5280992
Klassifisering DNV1A1 TANKER FOR OIL
Kallesignal JXGY
Byggeår 1960
Leveringsmåned NOVEMBER
Byggenr 43
Bruttotonn/BT 21.592
Nettotonn/NT 12.777
Dødvekt/TDW 33.900 T
Skrog LOA 202,70 M
Bredde 26,27 M
Dypgående 14,26 M
Skipsbeskrivelse Motorskip Tanker
Skipsfunksjon/bruk Tankskip
Hastighet 16,5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger A/S Akers mek. Verksted, Oslo, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Stord/Oslo
Reg havn Larvik, Nanset

59 Bygget som POLARSOL av A/S Stord Verft, Leirvik for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Sjøsatt 13/09 som det største skipet bygget ved verftet. Døpt av frøken Maria Elisabeth Savabini.1960 Slept 04/03 til Aker mek. Verksted, Oslo for ferdigstillelse. Levert 01/11.1968 Ankom 26/06 til Kharg Island, Persia for å laste for Nord-Europa under certeparti til British Tanker Co. Ltd, London, England til Intascale flat. Under fortøyning støtte den assisterende taubåt hardt mot roret med den følge at styremaskinen skadet. Slept til Bahrain for reparasjon. Nye deler til styremaskinen måtte fabrikeres og flysendes fra Europa så skipet ble offhire ca. en måned.1972 Lagt opp 23/04 ved Rolighetens Verft, Larvik. Babord kjele brant ned det første døgnet i opplag.Solgt 23/09 for USD 3.150.000 til I/S Suntank (Olaf Pedersen). Oslo. Omdøpt til SUNNY LADY.1977 Solgt i mai “as is where is” for USD 1.000.000 til Pegasus Shipping Company (Oscar Transportation Corp. Ltd, E. Gotis), Piraeus, Hellas. Omdøpt til NOSTOS.1984 Solgt til skrap for USD 124/LDT. Ankom 20/11 til Chittagong, Bangladesh for hugging ved Steel Enterprises Ltd

59 Built as POLARSOL av A/S Stord Verft, Leirvik for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Launched 13/09as the largest ship built by the yard. Named by miss Maria Elisabeth Savabini.1960 Towed 04/03 to Aker mek. Verksted, Oslo for completion. Delivered 01/11.1968 Arrived 26/06 at Kharg Island, Persia to load for Northern Europe on a charter to British Tanker Co. Ltd, London, England at Intascale flat. During mooring the assisting tug hit the rudder hard and damaged the steering gear. Towed to Bahrain for repairs. New part had to be fabricated and sendt by plane from Europe. The vessel was off hire about one month.1972 Laid up 23/04 at Rolighetens Verft, Larvik. Port boiler burnt down the first day in layup.Sold 23/09 for USD 3.150.000 to I/S Suntank (Olaf Pedersen). Oslo. Renamed SUNNY LADY.1977 Sold in May “as is where is” for USD 1.000.000 to Pegasus Shipping Company (Oscar Transportation Corp. Ltd (E. Gotis)), Piraeus, Greece. Renamed NOSTOS.1984 Sold to scrap for USD 124/LDT. Arrived 20/11 at Chittagong, Bangladesh for demolition by Steel Enterprises Ltd

  • POLARSOL (2)

    POLARSOL (2)
  • POLARSOL (2)

    POLARSOL (2)
  • POLARSOL (2)

    POLARSOL (2)
  • POLARSOL (2)

    POLARSOL (2)
  • POLARSOL (2)

    POLARSOL (2)
  • POLARSOL (2)

    POLARSOL (2)
  • POLARSOL (2)

    POLARSOL (2)
  • POLARSOL (2)

    POLARSOL (2)
Kilde: Lardex arkivet
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no