M/T POLARTANK (II)

Tilbake til søk
POLARTANK (II)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5528101
Klassifisering Lloyd’s +100A1
Kallesignal LCQU
Byggeår 1953
Leveringsmåned Mars
Byggenr 724
Bruttotonn/BT 12.651
Nettotonn/NT 7.247
Dødvekt/TDW 18.630
Skrog LOA 172,52 M
Bredde 22,19 M
Dypgående 12,43 M
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av oljeprodukter
Hastighet 14,2
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hjelpedampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boiler), oljefyrt (skotte-kjeler)
Kjelebygger Barclay, Curle & Company Ltd., Glasgow, Skottland
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radar, selvstyring, SAL-logg, gyrokompass, ekkolodd.
Manøvreringssystem 1 x styremaskin elektro-hydr. , fabr. Hastie, Greenock
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Barclay, Curle & Company Ltd., Glasgow, Skottland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Glasgow
Reg havn Larvik

1953 Bygget som motortanker POLARTANK ved Barclay Curle & Company Ltd., Glasgow for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom), Nanset, Larvik.
1955 04/08 oppstod brudd på hovedmotorens veivaksel ved passering Middelhavet. Skipet ble først slept til Augusta på Sicilia og deretter til Glasgow av slepebåten TURMOIL hvor det ankom den 15/09, for reparasjon hos byggerne, Barclay, Curle & Co. Ltd.
1956 Ferdig reparert den 14/02-1956 etter 7 måneder ute av drift.
1961 POLARTANK lå opplagt i Larvik fra 29/03 til 09/09. Den ble sluttet for en reise fra Venezuela til Tyskland til WS - 45 %. På reise mellom Europa og Venezuela i ballast, brakk hovedmotorens veivaksel den 18/10. Havariet ble  utbedret midlertidig av besetningen og skipet gikk for egen maskin til Europa. Reparasjonen i forbindelse med bruddet på hovedmotorens veivaksel ble utført i Amsterdam i tiden 11/11-61 til 10/02-62.
1964 Skipet  solgt til Westwaters Shipping, Inc., Liberia, for £ 240.000 kontant i havarifri stand. Under den foreløpige besiktigelse i Larvik ble det oppdaget brudd på veivakselen, og skipet ble slept til Wilton-Fijenoord, Rotterdam, for reparasjon den 10/09 samme år med ankomst Rotterdam den 16/09.
Skipet ble overlevert til de nye eiere i Rotterdam den 30/12.
Omdøpt til SOMERSET TRADER.
1967 Lagt opp med maskinskade i juni ved Trinidad. Ankom 29/11 under slep til Valencia, Spania for hugging ved Aguilar y Peris.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, Doxford type 75LBD6, 2-takt/enkltv., 6–sylindret, syl. dim.: 750 x 2.500 mm. 8.000 BHK. Bygget av Barcley, Curle & Co. Ltd, Whiteinch, Glasgow, Scotland.

1953 Built as motor tanker POLARTANK at Barclay Curle & Company Ltd., Glasgow for Whaling Company Polaris A/S (Melsom & Melsom), Nanset, Larvik.
1955 04/08 broke the crankshaft of the main engine when crossing the Mediterranean Sea. The ship firstly towed to Augusta, Sicily and then to Glasgow, where it arrived on 15/09, for repair by the builders, Barclay, Curle & Co. Ltd.
1956 Repair completed on 14/02-1956 after 7 months off hire.
1961 POLARTANK was laid-up in Larvik from 29/03 to 09/09. It was terminated for a journey from Venezuela to Germany to WS - 45%. On the leg between Europe and Venezuela in ballast, the main engine crankshaft broke on 18/10. The crack was temporarily repaired by the crew and the ship went for its own machine to Europe. The repair in connection with the breakage of the main motor crankshaft was performed in Amsterdam from 11/11-61 to 10/02-62.
1964 The ship sold to Westwaters Shipping, Inc., Liberia, for £ 240,000 in cash in a non-hazardous state. During the preliminary inspection in Larvik, a breach was discovered on the crankshaft and the ship was towed to Wilton-Fijenoord, Rotterdam, for repair on 10/09 same year with arrival Rotterdam, 16/09.
The ship was handed over to the new owners in Rotterdam on 30/12.
Renamed to SOMERSET TRADER.
1967 Laid-up with an engine breakdown in June at Trinidad. Arrived on 29/11, by tug, to Valencia, Spain for breaking at Aguilar y Peris.

  • POLARTANK (II)

    POLARTANK (II)
  • POLARTANK (II)

    POLARTANK (II)
  • POLARTANK (II)

    POLARTANK (II)
32 pers
Kilde: DnV register, Polaris Driftsberetning for 50 & 60 årene
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no