DS/HVB POL XIV
Tilbake til søk
1950 Bygget som hvalbåt POL XIV ved Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom), Nanset pr. Larvik. Sjøsatt 08/07 og levert i september. Byggesummen var NOK 2.888.490.
Fanget for Fl/k NORHVAL fra sesongen 1950/51 og frem til slutten av sesongen 1961/62.
1959 Avgår Larvik for en ny sesong med NORHVAL ekspedisjon sesongen 1959/60.
1960 Ankom Rolighetens Værft i Larvik 06/05 etter atter en dårlig sesong
1962 Lagt opp i Larvik.
1965 Solgt til Br. Volstad (Einar, Petter og Edvin), Ellingsøy (Borgund kommune) ved Ålesund 10/09 for NOK 300.000. Registrert i Ålesund 11/09.
24/09 dannes Partrederiet Volstad (Einar Volstad, Ellingsøy). Ombygget ved A. M. Liaaen, Ålesund.
1966 Dampmaskinen erstattet med en diesel motor type Deutz 4-takt/enkeltv., 8-sylindret dim. 320 x 450 mm, 1.200 BHK v/380 o. min. Bygget av Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Köln, Vest-Tyskland.
I tilleg installert sidepropeller forut og akter. Som lysmaskiner ble installert 2 x dieselgen. hver 112 kW. Totalt 224kW/220VAC/50Hz
Omdøpt og registrert som VOLSTAD JR 06/10-1966. Registrert som fiskefartøy med registrerings nummer M-49-B.
Registrert tonnasje 14/10 var 598 tdw.
1968 Ved sammenslåing av kommunene Borgund og Ålesund omregistrert og tildelt registrering M-49-A (Ålesund) med Einar Volstad m.fl. på Ellingsøy som eiere.
1971 Ny tonnasje i mars: 616,62 tdw.
1979 I tiden 1979/80 utleid til kystvakten
1984 Fra 21/12 registrert på P/R Einar og Roger Volstad (disponent var Einar Volstad).
1985 Ny hovedmotor innsatt. Fremdeles av merket Deutz. 12-sylindret 4-takter/enkeltv. Syl. dim.: 240 x 280 mm. 3.000 BHK (2.205kW) v/900 omdr. Redusert til 188 på propellen. Bygget av Klöckner-Humboldt-Deutz AG, Köln.
1997 Solgt til Lafjord Rederi A/S, 5392 Storebø, Bergen. Ble da satt i fiske noen måneder for å frigjøre ringnotkonsesjonen. Omdøpt VERDI.
1998 Sertifisert som Oppsynsfartøy. Får tilbake navnet VOLSTAD JR.
2000 Nytt Nasjonalitet Sertifikat (Svensk) 24/02-2000.
2004 Solgt til svenske eiere i november. Strøket fra DNV registeret 24/11-2004.
2005 Ny eier fra mars var Seven Sea Shipping Inc. (Triton Shipping A/B), Göteborg, Sverige. Omdøpt til POLARIS. Registrert på Rarotonga, Cook Islands.
2009 Solgt til Paul Watsons ”Sea Shepard” på slutten av året. Sea Shepard mottok en donasjon på $5.000.000 av den kjente amerikanske TV kjendisen Bob Barker til sitt Sea Shepard Conservation Society. Flagget til Togo.
2010 Registrert i Rotterdam, Holland. Skipet dukker opp som BOB BARKER som en del av Paul Watsons ”miljøflåte” og forstyrrer japanske hvalfangst fartøyer. Fartøyet opereres under ukjent flagg.
2022 Hugget i Tyrkia.
1950 Built as whale catcher POL XIV by Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom), Nanset pr. Larvik. Launched 08/07 and delivered in September.
Catching for floating factory NORHVAL from the season of 1950/51 to the end of season 1961/62.
1962 Laid up in Larvik.
1965 Sold to Br. Volstad (Einar, Petter and Edvin), Ellingsøy (Borgund municipality) at Ålesund 10/09 for NOK 300.000. Registered in Ålesund 11/09.
24/09 Partrederiet Volstad is established (Einar Volstad, Ellingsøy as manager). Converted to fishing vessel at A. M. Liaaen, Ålesund.
1966 Steam machinery replaced by a type Deutz, 4-stroke/single acting, 8-cylinders, cyl. dim.: 320 x 450 mm, 1.200 BHP at 380 rpm. Built by Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Köln, West-Germany.
Installed side thruster fore and aft.
Also installed 2 x dieselgen. each 112 kW. Total 224kW/220VAC/50Hz
Renamed and registered as VOLSTAD JR on 06/10-1966. Registered as a fishing vessel with registration number M-49-B.
Registered tonnage 14/10 was 598 tdw
1968 After the Borgund municipality was merged with city of Ålesund, the registry changed to M-49-A (Ålesund). Einar Volstad and others of Ellingsøy as owners.
1971 New tonnage in March: 616,62 tdw.
1979 From 1979/80 hired out to the Royal Norwegian Navy as coastguard vessel.
1984 From 21/12 registered as owner’s P/R Einar and Roger Volstad (manager Einar Volstad).
1985 New propulsion engine installed. Still a Deutz. A 12-cylinders 4-stroke/single acting. Cyl. dim.: 240 x 280 mm. Output 3.000 BHP (2.205kW) v/900 rpm. reduced to 188 at the screw. Built by Klöckner-Humboldt-Deutz AG, Cologne, Germany.
1991 Hired by the Norwegian Coast Guard.
1997 Sold to Lafjord Rederi A/S 5392, Storebø, Bergen. Renamed VERDI.
1998 Certified as Surveillance Vessel. Name changed back to VOLSTAD JR.
2000 New Certificate of Nationality (Sweden), 24/02-2000.
2004 Vessel sold to Swedish owners in November. Deleted from DNV Register 24/11-2004.
2009 Sold to Paul Watson’s ”Sea Shepard” last quarter of the year. Sea Shepard received a donation of $5.000.000 from the well-known American TV celebrity Bob Barker to their Sea Shepard Conservation Society of Friday Harbor, WA, USA.
2010 The ship registered in Rotterdam, renamed BOB BARKER, show up as a part of the Paul Watsons ”whale protecting” fleet, disturbing the Japanese whale catchers during the hunt in the Antarctic The vessel is registered under unknown flag.
2022 Broken in Turkey.