FLK N. T. NIELSEN ALONSO

Tilbake til søk
N. T. NIELSEN ALONSO
Nasjonalitet
Norge
Off nr 1110635
Klassifisering LR +100A1 Carrying whale oil or oil fuel in bulk Flash Point (FP) above 150oF
Kallesignal WPND-LFVS-LCUO
Byggeår 1900
Leveringsmåned FEBRUAR
Byggenr 252
Bruttotonn/BT 9.348
Nettotonn/NT 5.553
Dødvekt/TDW 12.250
Skrog LOA 146,82 m
Bredde 17,48 m
Dypgående 12 m
Skipsbeskrivelse Dampskip Flytende Kokeri
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bearbeiding av hval
Hastighet 11
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 4 x dampkjeler (2 x double ended/2 single ended (ildrørskjel/fire tube boilers), total heteflate 13.137 kv/ft. Arb.trykk 180 PSI. (3 x fra 1900 og 1 x fra 1928).
Kjelebygger Dunsmuir & Jackson, Glasgow, Skottland, UK
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 2 x Dampmaskiner
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Dunsmuir & Jackson, Glasgow, Skottland, UK
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1926 - 1943
Norge
Sted Glasgow, Scotstoun
Reg havn Larvik, Nanset

 

FLK «N. T. Nielsen-Alonso» var et flytende hvalkokeri som i perioden 1926 til 1943 tilhørte det norske rederiet Melsom & Melsom i Larvik ved Hvalfangerselskapet Polaris. Skipet ble bygget ved Charles Connell & Co i Glasgow i 1900 og overlevert T. & J. Harrison i Liverpool ved selskapet Charente Steamship Co som stykkgodsskipet DS «Custodian». I 1923 ble hun solgt til H. J. Giffin i Leith og omdøpt DS «Polcevera», før hun i 1926 igjen ble solgt, denne gang til Melsom & Melsom for £35 000. Kostnader for ombygging og utrustning til hvalkokeri beløp seg til kr. 3 327 000.

v/H.Larsson-Fedde.

1900: Charente S.S. Co. Ltd (T.& J. Harrison) Liverpool - CUSTODIAN

1923: Steamship Trust Ltd (Henry J. Giffin) C ell & Co., Scotstoun, Glasgow, Scotland for Charente SS Co. Ltd (T. & J. Harrison), Liverpool, England. Sjøsatt 19/12.

1900 Ferdigstilt i februar.

1923

 Solgt til Steamship Trust (Cardiff) Ltd (Griffin Leight), Cardiff, Wales. 


Omdøpt til POLCEVERA.1926 Solgt for GBP 35.000 til Hvalfangerselskabet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Ombygget til hvalkokeri. Ombygging og utrustning kostet NOK 3.327.000. Omdøpt til 

N. T. NIELSEN-ALONSO

.

1926

 Forlot Larvik 19/08 for Rosshavet. Kaptein H. J. Fr. Gjertsen. Fangsten begynte 14/12.1927 Fangsten avsluttet 10/03.1928 En ny kjele installert. Ankom 05/05 til Rotterdam, Nederland. En av mannskapet mønstret av og tok fly til Malmö, Sverige og derfra tog til Sandefjord. Kanskje den første hvalfanger som brukte fly hjem.1931-32 I opplag grunnet krise i hvalfangsten.1933-34 Fanget sammen med Hvalfangerselskapet Globus A/S (Melsom & Melsom), Larvik. Samlet produksjon 101.500 fat hvalolje.1934-35 I opplag.1935 Fanget for Hvalfangerselskabet Polaris A/S.1936 Ankom Larvik med 64.160 fat hvalolje og 115 fat spermolje.1937 Ankom 17/04 til Larvik med 76.200 fat hvalolje og 560 fat spermolje. Gikk til Harburg, Tyskland og losset.Dokket og reparerert ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord fra 20/04 til 04/05.Forlot Sandefjord 11/10 og ankom 30/10 til Curacao, NA for bunkers. Hvalbåtene POL IIPOL IVPOL VIPOL VII og POL VIII gikk fra Larvik 21/11 og ankom 05/11 til St. Vincent for bunkring og de nybyggede hvalbåtene POL IX og POL X kom 08/11 til St. Vincent for bunkring før de gikk til Sørishavet hvor de fanget for N. T. NIELSEN-ALONSO.MT POLARTANK gikk 20/11 fra Rotterdam som transportskip for sesongen.1938 Sesongen 1937/38 ble resultatet 80.973 fat hvalolje og 368 fat spermolje.1939 Sesongen 1938/39 ble resultatet 68.935 fat hvalolje og 65 fat spermolje. N. T. NIELSEN-ALONSO og hvalbåtene ankom 08/04 til Larvik.1940 Er i Rio de Janeiro, Brasil da krigen brøt ut. Etter et lengre opphold på Curacao kom hun i august til New York, NY, USA.1941 Nortraship ble manager.1943 Torpedert 22/02 av den tyske ubåten U-92 (Kapitänleutnant Adolf Oelrich) i posisjon 48.00N-31.24V mens hun var på reise fra Glasgow til New York, NY, USA i ballast.Torpedoen traff babord side midtskips i maskinrommet, og tre mann omkom. Resten av mannskapet gikk i livbåtene.En torpedo fra den tyske ubåten U-753 (Fregattenkapitän Alfred Manhardt von Mannstein) traff også men skipet fløt fremdeles.Senket av den polske eskortejageren ORP BURZA.

Mannskapet ble tatt om bord i USCG CAMPBELL og overført til ORP BURZA som satte de i land 27/02 i St. Johns, NFL, Canada ardiff - POLCEVERA

1925: Hvalf.slsk.Polaris A/S (Melsom & Melsom) Larvik - N. T. NIELSEN-ALONSO

1926: Ombygd til hvalkokeri

1943: Angrepet av tyske ubåter den 22. februar i konvoi da hun hadde ca. 1000 n.m. igjen til Cape Race på reise New York til Clyde. 3 personer omkom. Lå flytende, men ble senket av USS cutter CAMPBELL

2 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), 3-trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylinderet, syl. dia.: 21”-35”-58”, slag/stroke: 48”, 690 NHK,

Bygget av Dunsmuir & Jackson.

1900 Delivered as passenger/cargo vessel CUSTODIAN by Charles Connell & Co. Glasgow to T & J Harrison Liverpool.
1923 Sold to Griffin, Leith, renamed POLCEVERA.
1926 Sold to Polaris A/S for £ 35.000, converted to floating whaling factory, named N. T. NIELSEN-ALONSO. Total cost for to make the vessel ready for service NOK 3.327.000. The expedition left Larvik the 19th.of August for Ross-sea. The first master was H.J. Fr. Gjertsen. The catching started 14/12, and ended 10/03.
1928 A whaler who can call himself the first ever airborne whaler. He left the factory after arrival Rotterdam on 05/05-1928 and went home from Rotterdam with airplane to Malmö, Sweden, were as by train to his hometown of Sandefjord.
1929 New whaling managers was emloyed in May. New manager was Hansen Vermelid, former manager of THOR I.
1931 Lay-up due to crisis in the whale oil market during season of 1931/32.
1933 Sent to the Antarctic for the whaling season of 1933/34. Whaling for both the company Globus as well as Polaris, as the factory LANCING is still in lay-up mode.
1934 As the season 1933/34 ends, she had a total production result of 101.500 bbl. of whale oil.
Laid up again season 1934/35. For the season of 1934/35, the floating factory LANCING was sent to the Antarctic, both for the company Polaris & Globus.
1935 Back in service for Polaris A/S.
1936 The result of the season 1935/36 was 64.160 bbl. whale oil and 115 bbl. of sperm oil.
Heading for Antarctic in the autumn to start the season of 1936/37.
1937 Went directly from the Southern Seas to Larvik, after finished off the season of 1936/37. Arrived Larvik on 17/04. The result became 76.252 bbl. whale oil and 549 bbl. of sperm oil. Her catchers arrived on 13/04. Her cargo discharged at Harburg, Germany.
Arrived the shipyard at Framnæs, Sandefjord on 20/04 for docking and repair. Left the yard and Sandefjord on 04/05-1937.
Departed Larvik on 11/10-1937 heading for the Southern Seas with her catchers and a total crew of 234 people. POL II, POL IV, POL VI, POL VII and POL VIII left Larvik on 21/11, heading for the whale fields. Visited St. Vincent, Cabo Verde on 05/11 for bunkering.
The new catcher, POL IX and POL X, left Middleborough and proceeded directly to the whaling ground. Visited St. Vincent on 08/11 for bunkering. The factory went to Curacao where she arrived on 30/10 for storing up bunker oil for a new season.
As transport vessel was used the Melsom & Melsom tanker POLARTANK. She left Rotterdam on 20/11-1937.
1938 After the season of 1937/38, the result is 80.973 bbl. whale oil and 368 bbl. of sperm oil.
At the autumn, again heading for south with the same amount of catchers for the season 1938/39.
1939 After end of season 1938/39, the result was 68.935 bbl. whale oil and 65 bbl. of sperm oil.
N. T. NIELSEN-ALONSO and her catchers arriving Larvik on 08/04-1939.
1940 Located in Rio de Janeiro during 09/04. After a longer stay at Curacao, she managed to get to New York in August. Then she returned to Curacao.
1941 She joined the Nortraship and started trading under the command of Nortraship as a regular trader.
1943 Sank on 22/02-1943, after being hit by a torpedo amidships, in the engine/boiler room port side, from the German U-92 (Oelrich). The boiler room flooded at once as well as the engine room, disabling the machinery immediately and killing 3 men. About 20 minutes later, she was struck by another torpedo. This time from U-753 (Mannstein), but she remained afloat until she was sunk about 8 hours later by the escorting Polish destroyer BURZA (48 00N 34 00W).

  • N. T. NIELSEN ALONSO

    N. T. NIELSEN ALONSO
  • N. T. NIELSEN ALONSO

    N. T. NIELSEN ALONSO
  • N. T. NIELSEN ALONSO

    N. T. NIELSEN ALONSO
  • N. T. NIELSEN ALONSO

    N. T. NIELSEN ALONSO
  • N. T. NIELSEN ALONSO

    N. T. NIELSEN ALONSO
  • N. T. NIELSEN ALONSO

    N. T. NIELSEN ALONSO
  • N. T. NIELSEN ALONSO

    N. T. NIELSEN ALONSO

Fra Minnehallen i Stavern:
Var på reise i konvoi fra Storbritannia til New York i ballast. Hun ble 22. februar 1943 torpedert av tysk U-92 (Kapitänleutnant Adolf Oelrich)  i posisjon 4800N og 3400W. Skipet ble truffet av flere torpedoer, og det tok lang tid før det sank. Tre av maskinfolkene omkom. De øvrige kom i livbåter og var et par timer senere vitne til at en ny torpedo traff fra U-753 (Fregattenkapitän Alfred Manhadt von Mannstein) skipet. Vraket ville ikke synke, men det hadde ingen hensikt å gå om bord igjen. 50 mann i fire livbåter ble tatt opp av eskortejager, som ga det gamle hvalkokeriet nådestøtet. Paul Olsen døde i en ulykke om bord 6. mai 1940.

De som omkom med D/S hvalkokeri N.T. Nielsen-Alonso:

Alf Haugen                 - Hvalfanger
Erling Kristian Jensen  - Sjømann
Thorbjørn Larsen         - Fyrbøter
Frits William Fjelberg   - Maskinist

Kilde: DNV Register 1939, Ø. Næss Hvalf. Selskapet Globus 1925-1950,.Warsailors.com, Sandefjords Blad 1928
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no