DS/HVB GLOBE XIV

Tilbake til søk
GLOBE XIV
Nasjonalitet
Norge
Off nr 5132339
Klassifisering DNV1A1HVALFANGER
Kallesignal LIEU
Byggeår 1951
Leveringsmåned OKTOBER
Byggenr 14
Bruttotonn/BT 613
Nettotonn/NT 202
Skrog LOA 51,41 M
Bredde 9,05 M
Dypgående 5,09 M
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet 15
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype Kjele(r) (boiler): 2 x vannrørs dampkjeler (watertube boilers) med overheter. Samlet heteflate 4.992 ft². Arbeidstrykk 250/220 psi. Bygget av Foster Wheeler Corporation, New York, NY, USA.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Stord
Reg havn Larvik, Nanset

v/H. Larsson-Fedde

10/1951: Levert som GLOBE XIV til Hvalfangerselskapet Globus A/S( Melsom & Melsom) Larvik00/1965: Solgt til Den Norske Stat, Forsvarsdept, Alf Martens Meyer ( J. Brunvall) Bergen00/1966: Overført til Den Norske Stat v/Forsvarets Inst.(H. Pettersen) Bergen, nytt navn MARJATA00/1966: Ny motor: M.A.K.   BHK 1400   Fart:     Ommålt: Brutto: 631 tonn. Net: 160 tonn00/1967: Overført til Forsvarets Forskningsinstitutt( G.G. Amundsen A/S) Bergen00/1971: Overført til Forsvarets Forskningsinstitutt( Erik Børresen) Bergen00/1977: Overført Den Norske Stat, Sjøforsvarets Forsyningskommando, Bergen, nytt navn VADSØ03/1986: Solgt til Simon Møkster, Stavanger, nytt navn  STRILFAKS01/1990: Solgt til Bjørn Svendsen, Sandefjord, nytt navn  GLOBE12/1991: Solgt til The Government of The Republic of Namibia, Lüderitz, Namibia10/1994: Tilbakeført til Bjørn Svendsen, Sandefjord, nytt navn  GLOBE WHALER06/1995: Ommålt: Brutto: 604 tonn. NET: 181 tonn. Omdøpt  GLOBE01/2021: Slettet av registeret den 14/1-2021Maskineri:Compound dampmaskin - 4 cylindere diam. 2x14.6' - 2x34.3'.Maskineri bygget ved Rosenberg mek. Verksted, Stavanger, Norge.Kjeler bygget ved Foster Wheeler Corporation, New York, NY. USA.

51 Built as GLOBE XIV at A/S Stord, Leirvik for Hvalfangerselskapet Globus A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. She was built to drawings from Fredrikstad mek. Verksted, Fredrikstad. First whaler built by A/S Stord Verft. Launched 08/05, delivered 08/10. Named by Mrs. Andersen. Building costs NOK 3.532.929,02.Caught for Fl/f NORHVAL.1961/62 Last season.1962 Laid up.1965 Sold in September for NOK 300.000 to Forsvarets Forskningsinstitutt (c/o Erik Børresen, Oslo), Bergen.Converted to a research vessel according to standards from the military intelligence service by Mjellem & Karlsen A/S, Bergen.Steam engine and boiler removed. Diesel engine installed: type MaK, 4CY/SA, 8-cylinder, cyl. dim.: 320 x 450 mm. 1.400 BHP at 375 rpm. Built by Maschinenbau Kiel G.m.b.H, Kiel, West Germany.New tonnage 631 grt, 160 nrt.Installed: 3 x dieselgen. each 50 kW. Total 150kW/220VAC/50Hz.Renamed MARJATA.1976 Sold to the Norwegian Navy. Outfitted as a Coast Guard vessel. Renamed KNM VADSØ.1986 Sold for NOK 1.500.000 to Simon Møkster, Stavanger. Renamed STRILFAKS. Laid up for sale.1990 Sold to Bjørn Svendsen, Sandefjord. Converted to a cruise boat. Renamed GLOBE.1991 In cruise service at Svalbard.1992–94 Used as an inspection vessel in Namibia. Renamed GLOBE WHALER.1995 Repairs and class done in Las Palmas de Gran Canaria. Back as a cruise vessel at Tenerife. Renamed GLOBE.2001 Deleted from Namibia Registry 16/02.2005 Still as GLOBE, LHDS according to DNV Register.Svendsen has tried to get GLOBE permanently based as a museum ship in Larvik or Sandefjord, or as a restaurant vessel but with no success..2008 Still in use according to Lloyds Reg.2010  Arrested in April in Ceuta, Spain. After a fire in the superstructure she will probably be broken up.

  • GLOBE XIV

    GLOBE XIV
  • GLOBE XIV

    GLOBE XIV
  • GLOBE XIV

    GLOBE XIV
  • GLOBE XIV

    GLOBE XIV
Kilde: Lardex arkivet
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no