D/S LANCELOT (I)

Tilbake til søk
LANCELOT (I)
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 3006197
Klassifisering Bureau Veritas
Kallesignal MVCQ
Byggeår 1919/12
Bruttotonn/BT 468
Nettotonn/NT 254
Dødvekt/TDW 675
Skrog LOA 45,23 M
Bredde 8,07 M
Dypgående 3,47 M
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk fartøy for stykkgods
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x dampkjele (ildrørskjel/fire tube boiler), sylindrisk, dim.: 9.7’ x 9.3’ m/2 fyrganger. Arbeidstrykk 140 PSI
Kjelebygger Bohus Mekaniska Verkstads A/B, Göteborg, Sverige
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype Dampmaskin Tripel 3 Cylinder
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 2-trinns ekspansjon, 2-sylindret, syl. dia.: 12,0"-27,0", slag 17", 28 NHK
Maskin-/motorbygger Bohus Mekaniska Verkstads A/B, Göteborg, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Åmål
Reg havn Kristiania

1919 Bygget som dampskip TVÅAN av AB Åmåls Skeppsvarf, Åmål, Sverige for Gustaf Bergløf, Åmål, Sverige. Bygget med komposittskrog. Overtatt i desember.
1920 Solgt i februar til A/S Lancing (Magnus E. Melsom, Larvik), Kristiania, omdøpt LANCELOT. Etter kjøpet gikk hun inn på en 12 mndr. T/C Baltime.
Solgt i juli til M. S. Pedersens Rederi A/S (Morten S. Pedersen), Tønsberg.
1921 Omdøpt PETRA, samme eier.
Forlot Methil, Skottland 14/12 med 610 tonn kull for Son i Norge. Forsvant med hele besetningen på 13 mann.

1919 Built as steam ship TVÅAN by AB Åmåls Skeppsvarf, Åmål, Sweden for Gustaf Bergløf, Åmål, Sweden. Compositt hull. Delivered in December.
1920 Sold in February to A/S Lancing (Magnus E. Melsom, Larvik), Christiania, renamed LANCELOT. After the purchase, she went into a 12 months T/C Baltime.
Sold in July to M. S. Pedersens Rederi A/S (Morten S. Pedersen), Tønsberg.
1921 Renamed PETRA, same owner.
Departed from Methil, Scotland 14/12 with 610 tons of coal for Son in Norway and disappeared with the entire crew of 13 men

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV, Lloyd,s, Starke. www.skipet.no ref. "Forlis 1921", Lardex arkiv, skipshistorie.net
Utarbeidet av: Ragnar Iversen, Erling Melsom og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no