D/S HOVLAND
Tilbake til søk
1898 Bygget som dampskip CYNTHIA ved J. L. Thompson & Sons Ltd., Sunderland for Corintian Shipping Co. Ltd. (R. Nicholson & Sons), Liverpool, UK. Levert i desember.
1911 Solgt til C. A. Polemis & L. Boyazides, Andros, Hellas. Omdøpt CLEANTHIS.
1916 Solgt til Alf Lunde, Nanset, Larvik. Omdøpt HOVLAND 20/01. Midlertidig nasjonalitetsbevis ble utstedt ved generalkonsulatet i London 29/01 og var utstedt for to år.
1917 Befant seg i tørrdokk i Halifax 06/12-1917. Samme dag som det norske kokeriet (som tanker) IMO kolliderte med det franske lasteskipet MONT BLANC på havnene i Halifax. 5 av besetningen på HOVLAND omkom. Skipet ble delvis reparert i Halifax og senere i New York. Det tok rundt seks måneder før hun var reparert og kunne fortsette sin reise.
1922 Overført til D/S A/S Hedrum (Alf Lunde), Larvik.
1923 Driftet og grunnstøtte 22/01 utenfor Fort de l'Eau, på kysten av Algerie, på reise fra Napoli til Hampton Roads, Virginia, US østkyst i ballast.
1898 Built as steamship CYNTHIA by J. L. Thompson & Sons Ltd., Sunderland for Corintian Shipping Co. Ltd. (R. Nicholson & Sons), Liverpool, UK. Delivered in December.
1911 Sold to C. A. Polemis & L. Boyazides, Andros, Greece. Renamed CLEANTHIS.
1916 Sold to Alf Lunde, Nanset, Larvik. Renamed HOVLAND on 20/01. Temporary nationality certificate was issued by the Consulate General in London 29/01 and was issued for two years.
1917 Located in the drydock in Halifax 06/12-1917. The day the whaling factory IMO collided with the French cargo ship MONT BLANC loaded with ammunition. The MONT BLANC exploded and 5 crew members of the HOVLAND died. She was partly repaired in Halifax and later completed in New York. It took about six months to get her back in business.
1922 Transferred to D/S A/S Hedrum (Alf Lunde), Larvik.
1923 Grounded after drifting ashore 22/01 off Fort de l'Eau, Algiers on route from Napoli, Italy to Hampton Roads, Virginia, US east coast in ballast.