D/S HOVLAND

Tilbake til søk
HOVLAND
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1110524
Klassifisering Lloyds 100A1
Kallesignal MQBD (WLCH)
Byggeår 1898/12
Leveringsmåned Desember
Byggenr 367
Bruttotonn/BT 3.060
Nettotonn/NT 1.949
Dødvekt/TDW 5.250
Skrog LOA L: 325,0'
Bredde 45,5'
Dybde (i riss) 23,8'
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (ildrørskjel/fire tube boiler), m/3 fyrganger hver.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger J. Dickinson, Sunderland, England.
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Sunderland
Reg havn Larvik, Nanset

1898 Bygget som dampskip CYNTHIA ved J. L. Thompson & Sons Ltd., Sunderland for Corintian Shipping Co. Ltd. (R. Nicholson & Sons), Liverpool, UK. Levert i desember.

1911 Solgt til C. A. Polemis & L. Boyazides, Andros, Hellas. Omdøpt CLEANTHIS.

1916 Solgt til Alf Lunde, Nanset, Larvik. Omdøpt HOVLAND 20/01. Midlertidig nasjonalitetsbevis ble utstedt ved generalkonsulatet i London 29/01 og var utstedt for to år.

1917 Befant seg i tørrdokk i Halifax 06/12-1917. Samme dag som det norske kokeriet (som tanker) IMO kolliderte med det franske lasteskipet MONT BLANC på havnene i Halifax. 5 av besetningen på HOVLAND omkom. Skipet ble delvis reparert i Halifax og senere i New York. Det tok rundt seks måneder før hun var reparert og kunne fortsette sin reise.

1922 Overført til D/S A/S Hedrum (Alf Lunde), Larvik.

1923 Driftet og grunnstøtte 22/01 utenfor Fort de l'Eau, på kysten av Algerie, på reise fra Napoli til Hampton Roads, Virginia, US østkyst i ballast.

1898 Built as steamship CYNTHIA by J. L. Thompson & Sons Ltd., Sunderland for Corintian Shipping Co. Ltd. (R. Nicholson & Sons), Liverpool, UK. Delivered in December.

1911 Sold to C. A. Polemis & L. Boyazides, Andros, Greece. Renamed CLEANTHIS.

1916 Sold to Alf Lunde, Nanset, Larvik. Renamed HOVLAND on 20/01. Temporary nationality certificate was issued by the Consulate General in London 29/01 and was issued for two years.

1917 Located in the drydock in Halifax 06/12-1917. The day the whaling factory IMO collided with the French cargo ship MONT BLANC loaded with ammunition. The MONT BLANC exploded and 5 crew members of the HOVLAND died. She was partly repaired in Halifax and later completed in New York. It took about six months to get her back in business.

1922 Transferred to D/S A/S Hedrum (Alf Lunde), Larvik.

1923 Grounded after drifting ashore 22/01 off Fort de l'Eau, Algiers on route from Napoli, Italy to Hampton Roads, Virginia, US east coast in ballast.

  • HOVLAND

    HOVLAND
  • HOVLAND

    HOVLAND
  • HOVLAND

    HOVLAND
  • HOVLAND

    HOVLAND
  • HOVLAND

    HOVLAND
Kilde: Kilde: www.skipet.no (norske skipsforlis 1923), DnV Reg., Starke Reg., Maritime Museum of the Atlantic
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no