D/S FRAMNÆS
Tilbake til søkDIS Framnæs ble bygd ved Framnæs mekaniske Verksted og levert eierne i august 1896. Skipet ble drevet av en Compoundmaskin som ydet 42 NHK. Maskinen var produsert ved Akers mekaniske Verksted.
Båtens eiere var Larvik Dampskibs Aktieselskap. Den 18 juli fant prøveturen sted og farten ble målt til 11,5 mil. Den smakfulle innredningen under dekk var utført av snekker Jacobsen fra Sandefjord. Byggeprisen var på 56.000 kroner og båten ble levert 8. august. Dagen etter dro styret og aksjonærer på lysttur til Fredrikshald. Da DIS Framnæs sto ut fjorden, ble begivenheten markert med et stort fyrverkeri fra verkstedet.
Båten kunne laste I 00 tonn og var sertifisert for 265 passasjerer innenskjærs, 205 passasjerer uttaskjærs.
Ifølge planene skulle «Framnæs» kombinere gods og passasjerer på strekningen Larvik-Sandefjord-TønsbergMoss-Fredrikstad-Fredrikshald, men anløpene i Fredrik- stad og Fredrikshald ble innstilt allerede i 1898.
DIS Framnæs gikk to ukentlige turer i ruten SkienPorsgrunn-Brevik-Stathelle-Langesund-Larvik-Sandefjord-Kjøpmannskjær-Horten- Kristiania.
Besetningen besto av kaptein, styrmann, maskinist, fire matroser, to fyrbøtere og to restauratriser.
Thøger Andresen var disponent for DIS Framnæs.
I februar 1913 ble DIS Framnæs solgt til et nytt Larviksselskap, A/S Larviks Dampskipsselskap, for 32.000 kroner.
Den 30. november 1914 kantret DIS Framnæs og sank i løpet av 10 minutter. Hele mannskapet ble reddet.
Kapteinen ble sendere tiltalt for havariet da skipet var betydelig overlastet.
1896 Built as a steamship FRAMNÆS by Framnæs mek. Værksted (by Chr. Christensen (II)), Sandefjord for Laurvig's D/S company (Thøger Andresen), Larvik. Delivered in August. The first steel-built vessel after the new name of the shipyard was taken into use.
1913 Sold to A/S Larviks D/S selskap (A. S. Hasle), Larvik.
1914 Capsized and sank during bad weather with rain and strong wind 30/11-1914 at Syversvolden in Drammensfjorden. The vessel was overloaded in both quantity and height. No passengers were on board. The crew escaped ashore in the lifeboat. FRAMNÆS was on a trip Drammen - Kristiania with general cargo and cellulose balls. The captain was later fined for the incident..