D/S THRIFT

Tilbake til søk
THRIFT
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1091917
Klassifisering Lloyd.s +100A1
Kallesignal HNWR
Byggeår 1886/04
Leveringsmåned April
Byggenr 141
Bruttotonn/BT 2.136
Nettotonn/NT 1.358
Dødvekt/TDW 3.030
Skrog LOA L: 275,0’
Bredde 37,2’
Dybde (i riss) 19,2’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet 11,0
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 4 x lasteluker og 4 x vinsjer til å betjene 4 last/lossebommer
Kjeletype 1 x hoved dampkjele (ildrørskjel/fire tube boiler,double ended), m/4 fyrganger. Heteflate (HF): 93.052 kv/ft. Arbeidstrykk 160 PSI
Kjelebygger Blair & Co. Ltd., Stockton-on-Tees, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Flagg, lyd og semaforering.
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Blair & Co. Ltd., Stockton-on-Tees, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Middleton, West Hartlepool,
Reg havn Fredriksværn

1886 Bygget som MERCEDES av Edward Withy & Co., Middleton, West Hartlepool, England for Adamson & Ronaldson, London, England. Sjøsatt 07/04, ferdigstilt i mai.

1886 Solgt til Christie & Co., London.

1899 Solgt til A/S Thrift (Hans Blom & Frithjof Ohlsen), Fredriksværn. Omdøpt til THRIFT.

1909 Solgt til Rederi-A/B Groveland (J. P. Jönsson), Landskrona, Sverige. Omdøpt til GROVEDALE.

1913 Solgt til Rederi-A/B Torleif (H. Persson), Landskrona, Sverige.

1914 Omdøpt til TORGERD.

1921 Solgt til Rederi-A/B Ocean (H. Persson), Landskrona.

1923 Solgt til Rederi-A/B Iris (C. Abrahamsen), Stockholm, Sverige. Omdøpt til IRIS.

1941 Sank etter kollisjon 15/07 med britisk MT BLUE RANGER ca. 4 nm fra Pladda, Arran, Scotland mens det var på reise fra Cardiff, Wales til London, England med kull. Hele besetningen berget av MT BLUE RANGER og landsatt i Greenock, Scotland.


1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre-trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylinder, syl. dia.: 21,0”–35,0”–57,0”, slag/stroke: 39,0”. 203 NHK. Bygget av Blair & Co., Stockton-on-Tees, England

1886 Built as MERCEDES by Edward Withy & Co., Middleton, West Hartlepool, England for Adamson & Ronaldson, London, England. Launched 07/04, completed in May.

1886 Sold to Christie & Co., London.

1899 Sold to A/S Thrift (Hans Blom & Frithjof Ohlsen), Fredriksværn. Renamed THRIFT.

1909 Sold to Rederi-A/B Groveland (J. P. Jönsson), Landskrona, Sveden. Renamed GROVEDALE.

1913 Sold to Rederi-A/B Torleif (H. Persson), Landskrona, Sweden.

1914 Renamed TORGERD.

1921 Sold to Rederi-A/B Ocean (H. Persson), Landskrona.

1923 Sold to Rederi-A/B Iris (C. Abrahamsen), Stockholm, Sweden. Renamed IRIS.

1941 Sunk in collision 15/07 with british MT BLUE RANGER abt. 4 nm from Pladda, Arran, Scotland whilst a on voyage from Cardiff, Wales to London, England with coal. The crew were rescued by MT BLUE RANGER and landed in Greenock, Scotland.

  • THRIFT som IRIS

    THRIFT som IRIS
Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, teesbuiltship
Utarbeidet av: Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no