D/S THRIFT
Tilbake til søk
1886 Bygget som MERCEDES av Edward Withy & Co., Middleton, West Hartlepool, England for Adamson & Ronaldson, London, England. Sjøsatt 07/04, ferdigstilt i mai.
1886 Solgt til Christie & Co., London.
1899 Solgt til A/S Thrift (Hans Blom & Frithjof Ohlsen), Fredriksværn. Omdøpt til THRIFT.
1909 Solgt til Rederi-A/B Groveland (J. P. Jönsson), Landskrona, Sverige. Omdøpt til GROVEDALE.
1913 Solgt til Rederi-A/B Torleif (H. Persson), Landskrona, Sverige.
1914 Omdøpt til TORGERD.
1921 Solgt til Rederi-A/B Ocean (H. Persson), Landskrona.
1923 Solgt til Rederi-A/B Iris (C. Abrahamsen), Stockholm, Sverige. Omdøpt til IRIS.
1941 Sank etter kollisjon 15/07 med britisk MT BLUE RANGER ca. 4 nm fra Pladda, Arran, Scotland mens det var på reise fra Cardiff, Wales til London, England med kull. Hele besetningen berget av MT BLUE RANGER og landsatt i Greenock, Scotland.
1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre-trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylinder, syl. dia.: 21,0”–35,0”–57,0”, slag/stroke: 39,0”. 203 NHK. Bygget av Blair & Co., Stockton-on-Tees, England
1886 Built as MERCEDES by Edward Withy & Co., Middleton, West Hartlepool, England for Adamson & Ronaldson, London, England. Launched 07/04, completed in May.
1886 Sold to Christie & Co., London.
1899 Sold to A/S Thrift (Hans Blom & Frithjof Ohlsen), Fredriksværn. Renamed THRIFT.
1909 Sold to Rederi-A/B Groveland (J. P. Jönsson), Landskrona, Sveden. Renamed GROVEDALE.
1913 Sold to Rederi-A/B Torleif (H. Persson), Landskrona, Sweden.
1914 Renamed TORGERD.
1921 Sold to Rederi-A/B Ocean (H. Persson), Landskrona.
1923 Sold to Rederi-A/B Iris (C. Abrahamsen), Stockholm, Sweden. Renamed IRIS.
1941 Sunk in collision 15/07 with british MT BLUE RANGER abt. 4 nm from Pladda, Arran, Scotland whilst a on voyage from Cardiff, Wales to London, England with coal. The crew were rescued by MT BLUE RANGER and landed in Greenock, Scotland.