FLK PIONER

Tilbake til søk
PIONER
Nasjonalitet
Norge
Off nr 2
Kallesignal LCLU-WNTB-LDWT
Byggeår 1920 juni
Byggenr 1920
Bruttotonn/BT 1.767
Nettotonn/NT 1.015
Dødvekt/TDW 2.600
Skrog LBP 257,0`
Bredde 40,2`
Dybde (i riss) 22,1`
Skipsbeskrivelse Dampskip Flytende Kokeri
Skipsfunksjon/bruk Flytende hvalkokeri
Hastighet 9
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1929 - 1939
Norge
Sted RødbyHavn
Reg havn Oslo

1930 Bygget som 4-mastet motorskonnert DANEDRONNING
ved A/S Rødby Havns Jernskibsværft, Rødby Havn, Danmark
for D/S A/S Oceana (Suenson & Jespersen), København,
Danmark.
1923 Solgt til Skibs-A/S Grimstad (W. B. Markussen),
Kristiania. Omdøpt til GROSHOLM.
1925 2 nye dieselmotorer installert: Atlas Diesel. Hver 2-
takt/enktv, 4-sylindret, syl. dim.: 143/16” x 207/8”. 282 NHK.
Bygget av Aktieselskapet Atlas Diesel, Stockholm, Sverige.
1929 Solgt til A/S Pioner (Axel Wilhelm Nordstrøm & Kristian
Gjølberg), Oslo. Seilriggen fjernet. Ombygget til hvalkokeri ved
Moss Værft, Moss. Dette ble verdens første operative
dieseldrevne flytende hvalkokeri. Omdøpt til PIONER.
1930 Fangsten startet 08/06 med 3 hvalbåter utenfor
Bjørnøya.
1933–1935 I fangst på sydlige breddegrader, både på kysten
av Kongo og i Antarktis.
1935 Lagt opp ved Sjursøya utenfor Oslo. Koke- og
produksjonsutstyret ble etterhvert tatt ut og montert på
Hestnes hvalstasjon på Hitra.
1938 Solgt for hugging til belgiske oppkjøpere og slept til
Belgia.

1939 Hugget i Belgia i 2. kvartal. 

  • PIONER

    PIONER
  • PIONER

    PIONER
  • PIONER

    PIONER

I Moss Avis sto det mandag 27. januar 1930 følgende reportasje:

Fra: Moss Værft og Dokk:.
Flytende Sildekokerier og Hvalkokerier har vi adskillige av her i landet, men det flytende kombinerte sild- og hvalkokeri "Grosholm" som i denne uke leveres fra Moss Værft & Dokk, er det første i sitt slag her i landet. Dens sildekokeri har en kapasitet på 1400 mål sild i døgnet, i form av sildemel går den direkte til lasterommet hvor melet fylles i sekker. På hovedekket er et stort flenseplan samt 8 store presskokere, hver med en diameter på 7 fot. Aktenfor disse er 4 spekkjeler med samme dimensjoner. Rundt omkring i båten er anbragt tanker til oppbevaring av oljen. "Grosholm" som opprinnelig var en seilskute, er på ca. 1750 brutto reg. tons og har følgende dimensjoner: Lengde 230 fot, bredde 40 fot, dybde fra hovedekket 23 fot 8 tommer. Båten har 2 Polar dieselmotorer, hver på 360 hk. Midtskips er de to store dampkjeler installert. Fabrikkmaskineriet drives ved hjelp av 3 dampmaskiner. "Grosholm" har elektrisk lysanlegg, trådløs telegraf, peileapparater og er forøvrig helt moderne utstyrt. "Grosholm" disponeres av A/S "Pioner", Oslo (Nordstrøm og Gjøldberg) og skal stasjoneres på fangstfeltet utenfor Nordmøre. Båten får 40 manns besetning og skal føres av kaptein Olsen 
Fra boken Hvalfangst fra Hitra av Leif Harald Børnick
 

   
https://www.sandefjordshistorie.no