M/T FERNCREST
Tilbake til søk
Klassifisering
DNV1A1 Tankskip for Oljelast
Kallesignal
LATT
Byggeår
1956
Byggenr
464
Bruttotonn/BT
22.670
Nettotonn/NT
13.955
Dødvekt/TDW
35.425
Skrog LBP
207,84m
Bredde
26,60m
Dypgående
14,59m
Skipsbeskrivelse
Motorskip Tanker
Skipsfunksjon/bruk
Motortanker
Hastighet
15,5
Drivstoffkapasitet
Kapasitet ikke registert
Maskin-/motordetaljer
Burmeister & Wain, 2-takt/enkeltv., 10-syl., dia: 740 x 1.600 mm.
Maskin-/motorbygger
Eriksbergs mek. Verkstads Aktiebolag, Gøteborg, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
HISTORIKK:
v/H. Larsson-Fedde.
01/1956: Levert som FERNCREST til Skibs A/S Marina, Skibs A/S Varild & A/S Standard
( Fearnley & Eger ) Oslo
00/1964: Solgt til I/S Cresta ( A/S Marina- S.L.Paulsen ) Bergen, nytt navn CRESTA
11/1968: Solgt til Aro Comp. Ltd ( A.I. Romano ) Monrovia, Liberia, nytt navn ARO
00/1969: Overført til Aro Comp. Ltd ( Petrolaro Shipping Co. Ltd ) Monrovia, Liberia
10/1978: Solgt Tyskland for opphugging. Ankom Hamburg den 26/10-1978
11/1978: Resolgt til Spanske opphuggere. Ankom Santander den 27/11-1978
Maskineri:
Dieselmotor 2 takt enkeltvirkende- 10 cylindere diam.740x1600mm.
Kilde: Sjohistorie.no og H.Larsson-Feddes samlinger
Lardex arkivet
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Henrik Kulms