D/S LA NORVEGE

Tilbake til søk
LA NORVEGE
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering LR +100A1
Kallesignal HDVF
Byggeår 1889/05
Byggenr 290
Bruttotonn/BT 1.888
Nettotonn/NT 1.188
Dødvekt/TDW 2.480
Skrog LOA L: 265,0’ – B: 37,1’ – D: 17,8’
Skrog LBP L: 265,0’
Bredde 37,1’
Dypgående 17,8’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast
Hastighet 9,0
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (fire tube boilers), med 3 fyrganger I hver. Samlet heteflate 2.893 kv/ft. Arbeidstrykk 160 psi
Kjelebygger David Rowan & Co.Ltd., Glasgow, Scotland
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 20"-33"-53", slag 36", 143 NHK
Maskin-/motorbygger David Rowan & Co.Ltd., Glasgow, Scotland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1889 Bygget som dampskip KINLOCH av Archibald McMillan, Dumbarton for James Gardiner & Company, Glasgow, Skottland, UK. Sjøsatt 22/03-1889. Ferdigstilt i mai.
1897 Overført til Western Steamship Company Ltd (J. Gardiner & Company, disponent) i februar.
1898 Solgt til A/S La Norvege (A. Christiansen), Kristiania (Oslo). Omdøpt LA NORVEGE.
1902
Disponent ansvaret overtatt av Jens Pay, Kristiania
1922 Disponent ansvaret overtatt av Thorvald Berg, Tønsberg.
1923 Disponent ansvaret overtatt av A. J. Andresen, Kristiania.
1924 Disponent ansvaret overtatt av E. Bjerke, Kristiania.
1925 Disponent ansvaret overtatt av Peter Bjerkelund, Oslo (Kristiania).
1926 Solgt til D/S A/S Scandinavia South America Line. (Omdøpt THV. HÆREM, aldri registrert).
1927 Solgt til Fu Ning Steam Navigation Company, Shanghai i januar. Omdøpt YUNG FU.
1929 Solgt til Yue Loong Steamship Company, Shanghai. Omdøpt YUE LOONG.
1932 Gikk fra Hongay med kurs for Ningpo, Kina med kull og forsvant 12/08-1932.

1889 Built as a steamship KINLOCH by Archibald McMillan, Dumbarton for James Gardiner & Company, Glasgow, Scotland, UK. Launched at 22/03-1889. Completed in May.
1897 Transferred to Western Steamship Company Ltd (J. Gardiner & Company, managing director), Glasgow in February.
1898 Sold to A/S La Norvege (A. Christiansen), Kristiania (Oslo). Renamed LA NORVEGE.
1902 Jens Pay, Kristiania become manager
1923 A. J. Andresen, Kristiania become manager.
1924 E. Bjerke, Kristiania become manager.
1925 Peter Bjerkelund, Oslo (Kristiania) become manager.
1926 Sold to D/S A/S Scandinavia South America Line. (Renamed THV. HÆREM. Never offisially registered).
1927 Sold to Fu Ning Steam Navigation Company, Shanghai in January. Renamed YUNG FU.
1929 Sold to Yue Loong Steamship Company, Shanghai. Renamed YUE LOONG.
1932 Departed from Hongay with course for Ningpo, China with coal. Disappeared 12/08-1932.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: http://clydemaritimeforums.co.uk/, www.skipet.no/fleetlist, skipshistorie.net
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no