D/S FJELDLI

Tilbake til søk
FJELDLI
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 5614248
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal HERG
Byggeår 1888/12
Leveringsmåned Desember
Byggenr 182
Bruttotonn/BT 954
Nettotonn/NT 574
Dødvekt/TDW 1.240
Skrog LOA L:215,5’
Bredde 30,5’
Dybde (i riss) 15,7’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods og frukt
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), sylindrisk, m/3 fyrganger arb. trykk 160 PSI
Kjelebygger William Doxford & Sons Ltd., Sunderland, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Flagg, lyd og semaforering.
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger William Doxford & Sons Ltd., Sunderland, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Sunderland, Pallion
Reg havn Bergen

1888 Bygget som lasteskip BANAN av Wm. Doxford & Sons, Pallion Yard, Sunderland, for Søndenfjelds-Norske Dampskibsselskab, Kristiania. Sjøsatt 04/12-1888. Overlevert i desember. På charter til United Fruit Co

1890 Solgt til A/S Banan (Thorvald Dannevig), Kristiania

1910 Solgt til Chr. Nielsen & Co., Larvik 11/05.

1911 Registrert på Hvalfangerselskapet Nimrod A/S (Chr. Nielsen & Co), Larvik. Båten ble brukt som kokeri og fraktebåt for selskapet ved fangst på Svalbard.

1912 Grunnstøtte 19/01 ved Whitby, England. Ankom Hartlepool, England som nødhavn. Kapteinen bøtelagt med NOK 250 for uaktsom navigering. Havariet kom på NOK 36.000.

Solgt 11/11 til Dampskibsrederiet A/S Solli (Thyro Sørensen & B. Lie), Kristiania. Omdøpt SOLLI.

1913 Solgt til D/S A/S Solli (Th. Sørensen & B. Lie), Kristiania, omdøpt SOLLI.

1914 Som Lie & Røer, Kristiania ble disponent 15/08. Solgt til Dampskibsrederiet A/S Baltic (E. H. Rustad), Kristiania 27/10.

1916 Solgt 31/05 til A/S Chr. Christoffersen & Co., Brevik, omdøpt MUNK. Videresolgt 22/09 til A/S D/S Fjeldli (Ellingsen & Johannessen), Bergen.

1917 Omdøpt FJELDLI 10/03, samme eier

Stanset og skutt i senk med kanonild 14/04 av den tyske ubåten U 30 (Kapitänleutnant Franz Grünert) mens hun var på reise fra Härnösand, Sverige via Bergen til London, England med sement og tønnestaver.

Forlot Bergen den 13/04 med los om bord med kurs for London. Losen gikk fra borde ved passering Marstein Fyr. Livbåter var svingt ut og ekstra utkikk satt. 14/04 ca 76 mil nord-vest av norskekysten ble det observert en ubåt på babord side en halv mil unna. Roret ble lagt hardt mot babord og order om full fart ble gitt. Etter en tid måtte FJELDLI oppgi forsøk på å unnslippe. Da varselskudd ble avfyrt gikk mannskapet i livbåtene. FJELDLI ble senket med kanonild. Alle ombord ble berget av en britisk jager som satte de i land i Lerwick, Shetland.

1 x damp stempelmaskin (steam reciprocating), tre-trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl.dia.: 16,6'-27,5'-44”, slagl./stroke: 30”, 120 NHK. Bygget av Wm. Doxford & Sons, Sunderland

1888 Built as general cargo BANAN by Wm. Doxford & Sons, Pallion Yard, Sunderland, for Søndenfjelds-Norske Dampskibsselskab, Kristiania. Launched 04/12-1888. Handed over in December. On charter to United Fruit Co

1890 Sold to A/S Banan (Thorvald Dannevig), Kristiania

1910 Sold to Chr. Nielsen & Co., Larvik 11/05.

1911 Registered at Hvalfangerselskapet Nimrod A/S (Chr. Nielsen & Co), Larvik. The boat was used as a whaling factory and transporter for the company when whaling in Svalbard waters.

1912 Grounded 19/01 at Whitby, England. Arrive in Hartlepool, England as a port of emergency. The captain fined NOK 250 for negligent navigation. The accident came to cost NOK 36,000.

Sold 11/11 to Dampskibsrederiet A/S Solli (Thyro Sørensen & B. Lie), Kristiania. Renamed SOLLI.

1913 Sold to D/S A/S Solli (Th. Sørensen & B. Lie), Kristiania, renamed SOLLI.

1914 Lie & Røer, Christiania became managers 15/08. Further sold to Dampskibsrederiet A/S Baltic (E. H. Rustad), Kristiania 27/10.

1916 Sold 31/05 to A/S Chr. Christoffersen & Co., Brevik, renamed MUNK. Resold 22/09 to A/S D/S Fjeldli (Ellingsen & Johannessen), Bergen.

1917 Renamed FJELDLI 10/03, same owner

Captured and sunk with cannon fire on 14/04 by the German submarine U 30 (Kapitänleutnant Franz Grünert) while she was travelling from Härnösand, Sweden via Bergen to London, England with cement and barrel sticks.

Left Bergen on 13/04 with a pilot on board bound for London. The pilot disembarked when passing Marstein Lighthouse. Lifeboats was swung out and extra lookouts were set. 14/04 About 76 miles north-west of the Norwegian coast, a submarine was observed on the port side half a mile away. The rudder was put hard to port and the order for full speed was given. After some time, FJELDLI had to give up her attempts to escape. When warning shots were fired, the crew went into the lifeboats. FJELDLI was sunk with cannon fire. Everyone on board was rescued by a British destroyer who put them ashore in Lerwick, Shetland.

  • FJELDLI som kokeri BANAN

    FJELDLI som kokeri BANAN
Kilde: DnV reg., Starke Reg., Sjøforklaringer Norske Skibe 1917, www.sunderlandships.com
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no