VIAN
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1-K
Kallesignal LNRY
Byggeår 1946/07
Leveringsmåned Juli
Byggenr 598/1
Bruttotonn/BT 198
Nettotonn/NT 96
Dødvekt/TDW 233
Skrog LOA L: 102,7'
Bredde 22,9
Dybde (i riss) 7,7'(ft)
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet 10,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 2 x lossebommer / 2 vinsjer og lasterom.
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger A/S Frisch, Aarhus, Danmark
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Alpha Diesel A/S, Fredrikshavn, Danmark.
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Århus
Reg havn Sandefjord

1926 Bygget som ANNIE av D. W. Kremer Sohn, Elmshorn, Tyskland som bygg nr. 598. Overlevert Friedr. Tramm, Hamburg, Tyskland (RFWV) 24/09-1926.

Opprinnelige mål: L: 100,7’ – B: 22,9 – D: 8,3’

Tonnasje: 220 tdw, 172 brt og utstyrt med en dieselmotor av fabrikat Deutz DM, 4-takt/enkeltv., 3-sylindret, 150 BHK.

Senere kallesignal: DIAN.

1942 Ny motor for fremdrift montert ved Derby Værft, Århus i Danmark i september.

ANNIE gikk på mine og sank ved Svanegrunden utenfor Koldby Kaas på Samsø 17/09.

1943 Berget av Br. Flyvberg, Århus i Danmark 09/06. Slept tilbake til Derby Værft. Forskipet og diverse andre deler benyttet til å bygge et nytt fartøy. På ny sjøsatt som ANNIE. Dagen etter sjøsetting senket etter sabotasje. Ble liggende til krigen var over.

1945 Overtatt av AS Aarhus Staalskibsværft, Århus, Danmark (tidl. Derby Verft) i mai.

Hevet og omfattende reparert. Bygget om til fraktefartøy med nytt forskip. Registrert med nytt byggeår som AS Aarhus Staalskibsværfts bygg nr. 1.

Bygget med krysserhekk, 2 lossebommer / 2 vinsjer og lasterom.

Nye mål var L: 102,7’ – B: 22,9’ – D: 7,7’. Tonnasje 233 tdw, 198,4 brt.

Ny fremdriftsmotor: 1 x dieselmotor, type B&W-Alpha. 2-takt/enkeltv., 4 sylindret, 240 BHK som ga en fart på rundt 10,0 knop.

1946 Solgt til Cai Anker Juul Møller, Kristrup, Danmark / Randers (kallesignal: OWXY) innført i dansk skipsregister 16/01-1946

Ferdigstilt som lastebåt VIAN ved Aarhus Staalskibsværft, Aarhus, Danmark for C. A. J. Møller. Randers. Sjøsatt 13/04-1946, overlevert i juli.

1948 Innkjøpt av S. M. Pettersens Rederi AS, Sandefjord i november. Satt i rutefart mellom Oslo og Mandal

1950 Kolliderer med lasteskipet LØVEN I i september. VIAN sank. Senere hevet og reparert ved Holmens Verft, Risør, fikk ny innredning og satt i drift.

1951 Solgt til Hilmar Hauge AS. Haugesund i oktober. Omdøpt LASSE

1956 Solgt til Harald Fallsen. Håkonshella, Bergen i august for NOK 400.000.

1957 Solgt til Jentoft Kristensen, Førsvik/Sandessjøen for NOK 365.000 i desember.

1965 Solgt til Edvard Edvardsen. Sørfugløy, Bodø i april.

1969 Solgt i august til Knut Krogsæther, Finnøy i Romsdal, Molde for NOK 310.000.

1972 Solgt til A/S Kystservice, Rørvik/Namsos i mars.

1973 Solgt til Eilif Hustad, Mo i Rana i oktober.

1982 Kondemnert i mars.

1926 Built as ANNIE by D. W. Kremer Sohn, Elmshorn, Germany as hull no. 598. Handed over to Friedr. Tramm, Hamburg, Germany (RFWV) 24/09-1926.Original dimensions: L: 100.7' – W: 22.9 – D: 8.3' Tonnage: 220 tdw, 172 GRT. Equipped with an oil engine of the make Deutz DM, 4-stroke/single-v., 3-cylinder, 150 BHP. Later call sign: DIAN.

1942 New engine for propulsion installed at Derby Shipyard, Aarhus, Denmark in September.

ANNIE went on a mine and sank at Svanegrunden outside Koldby Kaas on Samsø 17/09.

1943 Rescued by Br. Flyvberg, Aarhus, Denmark 09/06. Towed back to Derby Shipyard. The foreship and various other parts were used to build a new vessel. Relaunched as ANNIE. The day after launch sunk after sabotage. Stayed until the war was over.

1945 Taken over by AS Aarhus Steel Shipyard, Aarhus, Denmark (formerly Derby Verft) in May.

Raised and extensively repaired. Converted into a freighter with a new foreship. Registered with a new year of construction as AS Aarhus Steel Shipyard's hull no. 1. Built with a cruiser stern, 2 unloading booms / 2 winches and a cargo hold. New measurements were L: 102.7' – W: 22.9' – D: 7.7'. Tonnage 233 tdw, 198.4 GRT.

New propulsion: An oil engine, type B&W-Alpha. 2-stroke/single v., 4 cylinder, 240 BHP which gave a speed of around 10.0 knots.

1946 Sold to Cai Anker Juul Møller, Kristrup, Denmark / Randers (call sign: OWXY) entered in the Danish ship register 16/01-1946. Completed as a general cargo VIAN at Aarhus Steel Shipyard, Aarhus, Denmark for C. A. J. Møller. Randers. Launched 13/04-1946, handed over in July.

1948 Purchased by S M Pettersens Rederi AS, Sandefjord in November. Serviced in a fixed route between Oslo-Mandal.

1950 Collided with the coaster LØVEN I in September. VIAN sank. Later floated and repaired at Holmens Verft, Risør. New accommodation fitted.

1951 Sold to Hilmar Hauge AS, Haugesund in October. Renamed LASSE

1956 Sold to Harald Fallsen, Håkonshella, Bergen in August for NOK 400.000.

1957 Sold to Jentoft Kristensen, Førsvik/Sandessjøen for NOK 365.000 in December.

1965 Sold to Edvard Edvardsen. Sørfugløy, Bodø in April.

1969 Sold in August to Knut Krogsæther, Finnøy in Romsdal, Molde for NOK 310.000.

1972 Sold to A/S Kystservice, Rørvik/Namsos in March.

1973 Sold to Eilif Hustad, Mo i Rana in October.

1982 Condamned in March.


  • VIAN

    VIAN
Kilde: Kilde: DnV reg-1953, Dag Bakka jr., Trygve Eriksen jr.
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no