FLK STROMBUS
Tilbake til søk
1900 Bygget som damp tanker STROMBUS ved Armstrong, Whitworth & Co. Ltd., Low Walker, Newcastle for Shell Transport & Trading Co. Ltd. (M. Samuel & Co.), London, UK. Da hun ble sjøsatt var hun den største tanker som til da var bygget.
1907 Overført til Anglo-Saxon Petroleum Co. Ltd., London.
1917 Torpedert 04/06 under reise i Middelhavet, men greide å nå land
1925 Solgt til Cia. Ballenara del Peru Ltda. (Tønsbergs Hvalfangeri v/Hans Borge), Callao, Peru. Ombygget til flytende kokeri. Registrert med Callao som hjemmehavn og peruansk flagg.
Sesongen 1925 i fangst på kysten av Peru for selskapet Paracas B (Pisco) Cia Ballenera del Peru. Fanget alle sesonger frem til 1927.
1929 Solgt til Hvalfanger A/S Africa (Waalman & Bugge), Tønsberg
1930 Disposisjonen overtatt av Bjarne Gundersen, Sandefjord i juni. Reg. havn endret til Sandefjord.
1932 Pr. 12/10 ligger STROMBUS i Sandefjord. Skipsfører tilknyttet var C. H. Bjerke
1934 Disp. overtatt av Harald Waalman, Tønsberg i august. Omregistrert til Tønsberg. Ikke i fangst sesongen 1934/35
1935 STROMBUS avgikk Dakar på hjemtur 01/05. Ankom Husøflaket 15/05.
Firma Norske Hvalprodukter gjorde et forsøk på å kjøpe STROMBUS, men Chr. Salvesen trakk det lengste strået. Ikke i fangst sesongen 1935/36.
1936 Solgt til A/S Sevilla (Chr. Salvesen & Co., Leith, UK) (Onesimus Andersen, disponent), Tønsberg. Hvalbåter er GUN 4 (b. 1911), GUN 6 (b. 1916, GUN 7 (b. 1919) og GUN 8 (b. 1922). Hvalbåtene ble solgt i løpet av året.
I fangst sesongen 1936/37
1937 Resultat for sesongen 1936/37 ble 43.121 fat hvalolje og 35 fat spermolje. Går hjem via Syd-Georgia og Las Palmas. Hvalbåtene ble lagt opp på Syd-Georgia. Losser i Harburg. Ankom Tønsberg 21/04.
STROMBUS ble sendt på en tur til Aruba for å hente brennolje til Salvesen flåtens kokerier.
1940 Disponent ansvaret overtatt av Nortraship i april. Ved avgang for Sør-Georgia, gikk på mine og ble satt på land 26/10 i Bristolkanalen utenfor Swansea. Fartøyet ble stående på grunn, og brakk i to 30/10 da området ble rammet av en storm. Skipet led et totalhavari.
1900 Built as steam tanker STROMBUS by Armstrong, Whitworth & Co. Ltd., Newcastle for Shell Transport & Trading Co. Ltd. (M. Samuel & Co.), London and UK
When she was launched, she was the largest tanker that had been built up to that time
1907 Transferred to Anglo-Saxon Petroleum Co. Ltd., London.
1917 Hit by a torpedo whilst in Mediterranean but managed to get to safe port.
1925 Sold to Cia. Ballenara del Peru Ltda. (Tønsberg Hvalfangeri v/Hans Borge), Callao, Peru. Converted to a floating whaling factory. Registered with Callao as home port and Peruvian flag.
The 1925 season in fishing on the coast of Peru for the company Paracas B (Pisco) Cia Ballenera del Peru. Caught all seasons up to 1927.
1929 Sold to Hvalfanger A/S Africa (Waalman & Bugge), Tønsberg
1930 Management taken over by Bjarne Gundersen, Sandefjord in June. Port of registry changed to Sandefjord
1932 As of the date 12/10, STROMBUS is located in Sandefjord. The shipmaster associated was C. H. Bjerke
1934 Management transferred to Harald Waalman, Tønsberg in August. Re-registry to Tønsberg.
1935 STOMBUS left Dakar on her way home on 01/05. Arrived Husøflaket at Tønsberg 15/05.
The company Norske Hvalprodukter was looking at STROMBUS as a new potential floating factory, but had to give up against Chr. Salvesen, Leith. Not in whaling season of 1935/36.
1936 Sold to A/S Sevilla (v/Chr. Salvesen & Co., Leith, UK) (Onesimus Andersen as Norwegian manager), Tønsberg. With catcher GUN 4 (b. 1911), GUN 6 (b. 1916, GUN 7 (b. 1919) and GUN 8 (b. 1922). Catchers sold during the year. Involved in whaling season of 1936/37.
1937 The result of the 1936/37 season was 43,121 barrels of whale oil and 35 barrels of sperm oil. Going home via South Georgia and Las Palmas. The whale catchers were laid up on South Georgia. Discharged in Harburg. Arrived in Tønsberg 21/04.
STROMBUS was sent on a trip to Aruba to collect fuel oil for the Salvesen fleet's factories.
1940 Under Nortraship management in April. Went on a mine and beached 26/10 in the Bristol Channel outside Swansea at departure, bound for South-Georgia. The vessel still on ground while a storm hit the area. Broke in two and became a total loss.