BRK PALLAS

Tilbake til søk
PALLAS
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal HSWP
Byggeår 1881
Leveringsmåned September
Byggenr 12 Staubo verven
Bruttotonn/BT 620
Nettotonn/NT 555
Skrog LOA 150,9`
Bredde 33,9`
Dypgående 18,0`
Skipsbeskrivelse Seilskip Bark
Skipsfunksjon/bruk Seilskip
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1916/17 - 1919
Norge
Sted Tvedestrand
Reg havn Sandefjord

Kjøpesum i 1915 kr. 60.000. Solgt til Tønsberg i 1916.

Hjemsted:

1881-1903        Staubo, Tvedestrand        John P. Pedersen
1903-05            Kristiania                          John P. Pedersen      
1905-15            Stathelle, Brevik               T. Christoffersen 
1915-16/17       Sandefjord                       Hans Chr. Hansen
1616/17-19       Stokke, Tønsberg            Georg Ellefsen 

Endelig skjebne: Leith - Krisitania. Kull. Strandet, vrak 1919 18/11 på Gullholmen, Jeløy.

 

 

  • PALLAS

    PALLAS
hos. Pedersen Staubo 1881-87
N. A. Pedersen 1887-89
N. A. Staubo 1889-1900
O. Johnsen 1900-02
B. Th. Olsen 1902-03
T. P. Petersen 1903-05
Nils J. Nilsen 1905-14
J. Hansen 1914-16
Thv. Thorsen 1916-17
Hans Wogn-Henriksen 1917-19
B. T. Bjørnar 190

103 år siden «Pallas» gikk ned

Den 18. november 1919 gikk barken Pallas på grunn utenfor Stalsberget på Søndre Jeløy ved Moss. Det var snøtykke og sikten var lik null, og det stolte seilskipet møtte sin skjebne.  

S/S Pallas ble bygd ved Staubo Skipsverft i Tvedestrand i 1881, og var 38 år senere på reise fra Leith i Skottland til Kristiania med 830 tonn kull.

Det blåste opp til uvær, og i firetiden om morgenen grunnstøtte det 45 meter lange skipet på Sauetogrunnen ved Jeløya i Oslofjorden.

Vannet fosset inn, og det ble raskt klart at skip og last ikke var til å redde.

Kaptein M. W. Henriksen beordret mannskapet i livbåten, og de rodde nordover mot Son hvor de ankom utslitte, men i live i 10-tiden om morgenen.

Lasten og en del inventar ble berget etter forliset, og det er i dag ikke annet enn nedbrutte rester igjen av den en gang så stolte barken.

Kilde: Boka: Seilskip i Sandar og Sandefjord av Haakon Hansen og Johan Knap
Sjøhistorie
Utarbeidet av: Bearbeidet: Marita S. Austenå
   
https://www.sandefjordshistorie.no