Rederi: O. B. Sørensen
Tilbake til søkSkipsfører Ole Bertinus Sørensen (1836-1916) var sønn av skipsfører Søren Brynjulf Sørensen (1807-1899) og bror av C H Sørensen.
Som skipsfører kjøpte han i 1863 bark Alpha i New York for å skipe en last oljekanner til Europa, og dette la grunnen til rederiet.
Han overtok Bratteklev på Tromøya mot Galtesund, der han i 1867 etablerte skipsverft, senere sagbruk, trandamperi mm. Etter å ha bygget opp et betydelig rederi med treseilere på 1870-tallet gikk han i 1881 også inn for hvalfangst fra stasjon i Finnmark, og brukte her dampskipet Dannebrog, senere også to hvalbåter bygd i Bratteklev, Neptun og Jupiter i 1884/85. O B Sørensen ble hardt rammet av Arendalskrisen i 1887, men kom seg på beina og prøvde seg på 1890-tallet også med seilfangst. Sammen med sønnen, Søren Hans Smith-Sørensen (1885-1973), som også ble skipsfører, bygget han tredamper Orion i Bratteklev i 1909, senere skonnerten OBS og tredamperen Ora i 1924.
S H Smith Sørensen gikk i land i 1917 og drev etter farens død rederi, sagbruk og gård, mens han også var ordfører i Tromøy sammenhengende fram til 1941. I perioden 1945-49 var han også representant på Stortinget for Høyre; dessuten medlem og styreformann i de lokale assuranseforeninger.
S H Sørensens viktigste forretning var kjøp av Anglo-Saxon-tankeren Heron i 1928 og etableringen av Smith-Sørensens Tankrederi AS i 1930 med mt O B Sørensen. Han hadde ingen barn, men fostersønnene Anders B Smith-Krøger (1923-1988), Hans Magnus Smith-Gunvaldsen (1928-2000) og Birger Smith-Sørensen tok over ledelsen av rederiet på 60-tallet.
Da rederidriften tok slutt i 1985 ble Bratteklev under ledelse av Birger Smith-Sørensen bevart som museumsområde og fredet av Riksantikvaren i 1993. Det er i så måte en unik kulturhistorisk minnesmerke over Sørlandets maritime kultur.
Ingen bilder er lagret for dette rederet
Følgende skip er lenket til rederiet:
| Navn | Bygget | Innkjøpt | Bilder | Type | Disponent |
|---|---|---|---|---|---|
| ALPHA | 1844 | 1863 | 0 | SS/BRK | O. B. Sørensen |
| EDWIN | 1856 | 1865 | 0 | SS/BRK | O. B. Sørensen m. fl. |
| ILMA | 1870 | 1870 | 0 | SS/BRK | O. B. Sørensen m. fl. |
| OCEAN | 1873 | 1873 | 0 | SS/BRK | O. B. Sørensen m. fl. |
| UNDA | 1874 | 1874 | 0 | SS/BRG | O. B. Sørensen m. fl. |
| ASKUR | 1866 | 1877 | 0 | SS/BRK | O. B. Sørensen m. fl. |
| YSTÆVÆ | 1877 | 1877 | 0 | SS/BRK | O. B. Sørensen m. fl. |
| ALMA (1) | 1851 | 1879 | 0 | SS/BRK | O. B. Sørensen m. fl. |
| GUSTAV ADOLPH | 1879 | 1879 | 0 | SS/BRK | O. B. Sørensen m. fl. |
| LENA | 1879 | 1879 | 0 | SS/BRK | O. B. Sørensen m. fl. |
| DANNEBROG | 1869 | 1881 | 0 | DS | O. B. Sørensen |
| AURORA | 1882 | 1882 | 0 | SS/GAL | O. B. Sørensen m. fl. |
| SVEA | 1883 | 1883 | 0 | SS/GAL | O. B. Sørensen m. fl. |
| ALMA (2) | 1884 | 1884 | 0 | SS/BRK | O. B. Sørensen m. fl. |
| NEPTUN | 1884 | 1884 | 0 | DS | O. B. Sørensen |
| VIINLAND | 1870 | 1885 | 0 | SS/BRK | O. B. Sørensen m. fl. |
| JUPITER | 1886 | 1886 | 0 | DS | O. B. Sørensen |
| ORION (1) | 1874 | 1887 | 0 | SS/BRK | O. B. Sørensen m. fl. |
| POLLUX | 1886 | 1889 | 0 | DS/BRK | O. B. Sørensen |
| SARANAK | 1844 | 1889 | 0 | SS/BRK | O. B. Sørensen |
| ORA (1) | 1870 | 1889 | 0 | DS | O. B. Sørensen |
| CAPELLA | 1868 | 1890 | 0 | SS/SKN | O. B. Sørensen |
| ORION (2) | 1908 | 1909 | 0 | DS | O. B. Sørensen |
| ORA (2) | 1915 | 1915 | 0 | DS | O. B. Sørensen |
| O.B.S. | 1919 | 1919 | 0 | MS/SKN | O. B. Sørensens Enke |
| SKILSØ | 1910 | 1923 | 0 | DS | A/S Skilsø |
| ORA (3) | 1924 | 1924 | 0 | DS | D/S A/S Ora |
| ORANIA (1) | 1919 | 1926 | 0 | DS | D/S A/S Ora |
| HERON (1) | 1919 | 1928 | 0 | DT | A/S Heron |
| O. B. SØRENSEN (1) | 1931 | 1931 | 0 | MT | Smith Sørensens Tankrederi A/S |
| ORION (3) | 1936 | 1936 | 0 | MT | Smith Sørensens Tankrederi A/S |
| SKILSØ II | 1936 | 1936 | 0 | MS | A/S Skilsø |
| ORA (4) | 1937 | 1937 | 0 | MT | D/S A/S Ora |
| HERON (2) | 1945 | 1945 | 0 | MT | A/S Heron |
| AGGERSUND | 1902 | 1946 | 0 | DS | A/S Skilsø |
| ORIS | 1949 | 1949 | 0 | DS | D/S A/S Ora |
| ORANUS (1) | 1950 | 1950 | 0 | MT | Smith Sørensens Tankrederi A/S |
| ORINOCO | 1951 | 1951 | 1 | MS | D/S A/S Ora |
| ORANIA (2) | 1952 | 1952 | 0 | DS | A/S Heron |
| ORATOR (1) | 1953 | 1953 | 0 | MT | Smith Sørensens Tankrederi A/S |
| O. B. SØRENSEN (2) | 1956 | 1956 | 0 | MT | Smith Sørensens Tankrederi A/S |
| ORIENT | 1957 | 1957 | 3 | MS | A/S Heron |
| ORION (4) | 1963 | 1963 | 1 | MS | Smith Sørensens Tankrederi A/S |
| ORANIA (3) | 1966 | 1966 | 0 | MS | D/S A/S Ora |
| ORUNDA | 1968 | 1968 | 0 | MS | Smith Sørensen Tankrederi A/S & A/S Heron |
| ORATOR (2) | 1974 | 1974 | 0 | MT | K/S O. B. Sørensen & Co. A/S |
| ORATOR (3) | 1980 | 1980 | 0 | MT | K/S Combiflex A/S |
| ORANUS (2) | 1981 | 1981 | 0 | MT | K/S Combiflex A/S |
| JUPITER | 1886 | 1905 | 0 | DS/HVB | A/S Haabet (Johan Bryde), |
| 1875 | 1878 | 1 | SS/BRK | C. H. Sørensen |