Rederi: Nils Andreas Lydersen
Tilbake til søkNils Andreas Lydersen var sønn av Ole Lydersen senior (1817-1901).
Som en kuriositet kan nevnes at Ole Lydersen senior (1817-1901 og Ole Lydersen junior (1819-1901) var brødre.
Den eldste var alvorlig syk da den yngste skulle døpes, de trodde vel ikke at han skulle overleve, så også den yngste fikk navnet Ole. Til daglig omtalt som Store-Ole og Lille-Ole.
Nils Andreas og to av han brødre reiste til sjøs og alle tre ble kapteiner. Brødrene skulle bli bygdas siste store redere, alle med kontorer i Thor Nicolai Lydersens sjøhus i Sundet.Lars Lydersen (1848-1911) startet sitt rederi allerede i 1890.Thor Nicolai Lydersen (1855-1908) drev Salvesen & Lydersen sammen med Niels Andreas Salvesen og sin bror Nils Andreas Lydersen (1859-1913).
Sistnevnte gikk fra borde på CAERLOCH i 1900 og overtok den daglige ledelsen av Salvesen & Lydersen.
Tre år senere begynte han for seg selv ved kjøp av jernbark COLUMBIA.Fra sitt kontor i Sjøhuset i Sundet drev N. A. Lydersen også assuranseforretning og i begynte i 1901 med kullforretning i Kilsund. Hit ble skipet kull-laster direkte fra England, for bunkring av dampskip og til donkeykjelene på de store seilskipene.
Han var også sterkt interessert i Sjøforsikring og var i 1907 blant stifterne av Assuranceforeningen GARD, Arendal, hvor han var direksjonsmedlem til sin død. Han var ellers styremedlem i assuranseselskapet Protector og medlem av det Norske Veritas representskap.
Thor Nicolai falt fra i 1908 og Lars Lydersen falt fra i 1911. Nils Andreas fikk nå ansvaret for hele familieflåten. Så døde Nils Andreas om kvelden 6.oktober 1913. Alle brødrene gikk bort ved hjerneblødning.
En lovende rederkarriere ble brutt, og bestyrelsen av rederiet ble foreløpig overtatt av hans yngre bror Ole Theodor (1868-1942) og hans fetter Ole Emil Lydersen (1852-1941), erfaren skipsfører. De konfererte til stadighet med enken, Mathilde (1870-1952), som var datter av reder Niels Andreas Salvesen og ganske skipsfartskyndig etter mange år til sjøs sammen med sin mann.Etter at siste skip, SUNDET, i 1917 var solgt ble rederiet realisert. Hvert skip var eiet av sitt aksjeselskap hvor assuranse- eller salgsgevinsten ble oppgjort og fordelt. Det ser således ut som realiseringen av Lydersen-flåten, konservativt anslått, har gitt 6-7 millioner i utlodning til aksjonærene, som således fikk ta del i tidens "gullflom".
Kilde: Utdrag fra Dag Bakka jr. artikkel; FLOSTA- et lokalt sjøfartsmiljø i vekst og fall 1840-1920.Publisert i Årbok for NSM 1992.
Ingen bilder er lagret for dette rederet
Følgende skip er lenket til rederiet:
| Navn | Bygget | Innkjøpt | Bilder | Type | Disponent |
|---|---|---|---|---|---|
| COLOMBIA | 1877 | 1903 | 1 | SS/BRK | A/S Columbia |
| ARNEVIG | 1865 | 1904 | 0 | SS/BRK | A/S Arnevig |
| DAGMAL | 1867 | 1904 | 0 | SS/BRK | Nils A. Lydersen |
| CANTERBURY | 1874 | 1904 | 0 | SS/JFG | A/S Canterbury |
| EMERALD | 1900 | 1905 | 0 | DS | A/S Emerald |
| LADY ELIZABETH | 1879 | 1906 | 0 | SS/BRK | Skibs-A/S Lady Elizabeth |
| WASDALE | 1881 | 1906 | 0 | SS/JFG | A/S Wasdale |
| CASTOR | 1906 | 1906 | 0 | SS/SKN | A/S Castor |
| ILLAWARRA | 1881 | 1907 | 0 | SS/JFG | A/S Illawarra |
| ARNO | 1893 | 1910 | 0 | SS/JFG | A/S Arno |
| GLAMIS | 1876 | 1911 | 0 | SS/BRK | A/S Glamis |
| VANDUARA | 1882 | 1911 | 0 | SS/BRK | A/S Vanduara |
| WESTERN MONARCH | 1875 | 1911 | 0 | SS/BRK | Skibs-A/S Western Monarch |
| SOKOTO | 1887 | 1911 | 0 | SS/BRK | A/S Sokoto |
| SUNDET | 1870 | 1911 | 0 | DS | A/S Sundet |
| HELDOS | 1881 | 1911 | 0 | SS/JFG | A/S Heldos |
| ODDA | 1912 | 1912 | 0 | DS | D/S A/S Odda |